به گزارش کرب و بلا، رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم کلنگ زنی ساختمان جدید حج و زیارت استان سیستان و بلوچستان در خصوص چگونگی از سرگیری سفر به عتبات عالیات و برنامه‌های انجام شده در این رابطه گفت: بدین منظور جلسه‌ای با وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد و موافقت کلی وی با اعزام زائران به صورت محدود و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اخذ شد.

 

 «علیرضا رشیدیان» در ادامه اظهار داشت: این موضوع در مرحله بعد به موافقت کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا موکول شد که کلیات آن در این کمیته مصوب شد و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم؛ ضمن اینکه مذاکرات برای از سرگیری اعزام‌ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق نیز صورت گرفته است.

 

وی همچنین در خصوص تسهیلات اعطایی به دفاتر و کارگزاران زیارتی گفت شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دفاتر زیارتی، بیشترین خسارت را به دفاتر و کارگزاران در این حوزه وارد کرد و به همین منظور با همت ستاد ملی کرونا از محل تسهیلات واحدها و بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلاتی را برای دفاتر و کارگزاران زیارتی دریافت کردیم که در مرحله نخست دفاتر زیارتی 16 میلیون و کارگزاران 6 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند و در مرحله دوم نیز که به ‌تازگی ابلاغ شده دفاتر زیارتی 120 میلیون تومان و کارگزاران 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد برای کاهش هزینه‌های دفاتر زیارتی، مصوب شده است در صورت درخواست خود دفاتر، فعالیت آن‌ها 3 تا 6 ماه تعلیق شود تا هزینه‌ای بر آنان تحمیل نشود. همچنین طی مصوبه‌ای مقرر شد تا دفاتر زیارتی متراژ محل خود را از 40 متر به 30 متر کاهش دهند یا اینکه دو دفتر در یک محل تجمیع شوند تا بار هزینه‌های مالی دفاتر کمتر شود.