سال 60 هجری امام حسین (ع) پس از صد و سی و اندی روز حضور در مکه و سرزمین پیامبر(ص)، تصمیم مهمی را عملی می‌کنند و آن هم خروج از مکه در مهم‌ترین روزهای انجام فریضه حج به قصد برپایی و احیای فریضه‌ای دیگر که شکوهمندترین اتفاق تاریخ را رقم خواهد زد.

 

بی تردید شناخت عوامل و جزئیات یک رویداد عظیم به بزرگی حادثه کربلا در فهم و شناخت دقیق از این واقعه بسیار موثر است. از جمله سوالاتی که به شناخت دقیق‌تر این برهه از تاریخ اسلام کمک می‌کند، اینکه امام و یاران‌شان برای رسیدن به کربلا چه مسیری را طی کرده و از کدام منزل‌گاه‌ها عبور کردند؟

 

پاسخ این سوال وقتی مهم‌تر می‌نماید که بدانیم چه بسیار افرادی در طول مسیر بخت یارشان شد و به کاروان امام پیوستند و چه بسیاری دیگر به واسطه طولانی بودن راه و سختی مسیر، خود را از کاروان کربلا جدا کردند.

 

امام حسین (ع) برای رسیدن به کربلا از کدام منزلگاه ها عبور کردند؟!

مبدا حرکت سرزمین رسول خدا است و مقصد کوفه. در ظاهر امام و همراهان، مهمان مردم کوفه هستند، راهی طولانی و البته ناامن در پیش است. امام پیش از حرکت تصویری از مسیر و فرجام حرکت را برای همراهان خود بیان کردند و در منازل مختلف نیز برای همسفرانی که در طول راه به کاروان امام پیوستند به طور دقیق سخن گفتند و از مسافران کوفه نیز در خصوص وضعیت راه‌ها و اوضاع کوفه کسب اطلاع کردند.

 

اینکه چه تعداد منزل‌گاه در طول مسیر وجود داشت؟ درچه منازلی را امام و همراهان مدتی اتراق کردند و چه منازلی تنها توقف‌گاه کاروان حسین بن علی (ع) بود؟ یاران امام در چه فاصله‌ای از مکه به کاروان ملحق شدند؟ تغییر مسیر حرکت از کوفه به مقصد کربلا از کدام منزل اتفاق افتاد؟ راه‌های اصلی و فرعی حرکت و نوع عملکرد دشمن در طول مسیر و بسیاری دیگر..... همه و همه از سوالاتی هستند که شاید کمتر درباره آن خوانده یا شنیده باشیم.

 

دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) یکی از منابع علمی مستند برای پاسخ به سوالاتی از این دست است. کارشناسان ویکی حسین (ع) در کنار جمع‌آوری، تولید و انتشار محتوا پیرامون ابعاد گوناگون واقعه کربلا و معرفی اصحاب و یاران امام، در رده «مکان» به معرفی نقاط شاخص مسیر حرکت کاروان سیدالشهدا (ع) از مکه تا کربلا می‌پردازند.

 

در این رده مخاطب همراه با امام و یارانشان از «بستان ابن معمّر» حرکت می‌کند و با گذر از منزل‌گاه‌های متعدد به «غَمَره» می‌رسد؛ همانجا که امام کاروانیان را سیراب کردند و بعد به روشنی سخن گفتند تا یاران ثابت قدم از همراهان سست پیمان مشخص شوند. این مسیر خواننده را به « حاجر» می‌کشاند؛ همان‌جا که «ابن مسهر صیداوی» نامه جناب «مسلم بن عقیل» را و خبر انتظار مردم کوفه را به امام رساند و بعد بیش از 30 منزل متعدد که هر کدام‌شان به نوعی میزبان سیدالشهدا (ع) و همراهان بودند.

 

اما آنچه به غنای محتوایی این صفحات کمک کرده و همراه با محتوای معتبر برگرفته از منابع دقیق و مستند، مسیر بزرگترین رخداد تاریخی را به روشنی معرفی می‌کند؛ استفاده از نقشه مسیر حرکت و تصاویری است که منزل‌گاه‌های متعدد طول مسیر را به نمایش می‌گذارد.

 

تامین محتوای رده مکان در نسخه انگلیسی این دانشنامه پیشرفت خوبی داشته و در حال تکمیل است. همین اتفاق در نسخه فارسی ویکی حسین نیز در حال انجام است و با کار تحقیقاتی و کتابخانه‌ای مستمر در آینده نزدیک به طور کامل در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

 

تمام دغدغه دست اندرکاران ویکی حسین (ع) ارتقاء این دانشنامه به مهم‌ترین و معتبرترین منبع اطلاعاتی برای تمامی حسینی پژوهان است و این امر به فراخور زمان با استفاده از ابزارهای نو و به روز محقق خواهد شد.