کرب و بلا، در تبیین تحریفات عاشورا و هر آنچه با نیت خدشه وارد نمودن به اصل مسئله عاشورا و فرهنگ حسینی طی سال‌ها و بلکه قرون متمادی صورت گرفته است، پاسخ‌های بسیاری از سوی عاشورا پژوهان و متفکران ارائه شده است.

 

«سید ملک محمد مرعشی» در کتاب «زیارت عاشورا میراث جاودان عاشورا» ذیل عنوان «چگونگی روش برخورد با فرهنگ عاشورا» (1) به تبیین برخی از این شبهات وارده به مسئله عاشورا پرداخته و می‌نویسد: عاشورا جزئی لاینفک از تشیع است، در واقع تشیع تجلی‌گاه جان‌فشانی‌های عاشقانه و عارفانه به پای سعادت بشری است و لذا مستکبران جهانخوار که از هر آنچه مانند عاشورا ملت‌ها را به خود آورد و بر سرنوشتشان حساس کند، ترسان و وحشت‌زده هستند و چون متوجه این واقعیت غیرقابل‌انکار شده‌اند؛ همچنان که پیروان دین مبین اسلام مستکبران سلطه‌جو را تهدید می‌کنند، عاشورائیان می‌توانند هر سرزمینی را کربلا و هر روزی از سرنوشت ملتی خواب‌رفته را عاشورا نمایند.

 

به دلیل همین خصوصیت خاص عاشورا بوده که همواره فرهنگ زنده نگاه‌دارنده عاشورا را هدف تهاجم‌های مختلف قرار داده‌اند تا شاید به هر وسیله ممکن هویت تأثیرگذار و الهام‌بخش بودن قیام عاشورا و مناسک عزاداری را که در تشجیع روحیه قیام و مبارزه نقش غیرقابل وصف دارد، خدشه‌دار سازند. 

 

این گروه برای عملی کردن منظور خود که تخریب تشیع و ضدیت با شیعه است؛ در راستای حمله به فرهنگ عاشورا برخی القائات ضد عاشورا ارائه کرده‌اند ازجمله این شبهات مسئله عدم آگاهی امام از شهادت است. این از همان موضوعاتی است که شخصیت‌هایی از آیات عظام و مراجع تقلید حاج شیخ محمدعلی اراکی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و ... با اقامه دلایلی قاطع آن را رد کردند.

 

در این زمینه استاد شهید مرتضی مطهری با اقامه دلایلی که استوار بر تحقیقات جامع است، این ادعای خصمانه را چنین پاسخ می‌دهد: (2) «حضرت امام حسین (ع) از شهادت خود خبر داده، فرموده‌اند:... والله لا یدعونی حتی یستخرجوا هذه العلقه من جوفی فاذا فعلوا سلط الله علیهم من یذلهم حتی یکونوا اذل من فرم الامه... به خدا سوگند! مرا رها نمی کنند تا خون قلبم را بیرون بیاورند و زمانی که این کار را بکنند، هیچ‌کدام از حرمت‌های الهی را وا نمی‌گذارند، مگر اینکه آن را هتک کنند. پس خدا نیز شخصی را بر آنها مسلط می‌کند که چنان خوارشان سازد...»

یا داستان زهیر نیز روشنگر این حقیقت است که امام عازم شهادت بود (3) و یا در منزل «زباله» که خبر شهادت عبدالله بن یقطر را می‌دهند، امام می‌فرماید: هر کسی مایل است برگردد و آن‌هایی که متوجه شهادت شدند، ماندند. 

 

و نمونه‌های فراوان و جواب‌هایی که آیت‌الله شیخ محمد فاضل لنکرانی و آیت‌الله حاج شیخ شهاب‌الدین اشراقی در این خصوص ارائه داده‌اند.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت ها:

1- برگرفته از کتاب زیارت عاشورا میراث جاودان عاشورا/ سید ملک محمد مرعشی/ ص 64

2- حماسه حسینی، 3/194

3- ارشاد مفید 232 و 231/ تاریخ طبری 7/290 و 291