به گزارش کرب و بلا، مرکز مطالعات تخصصی امام حسن(ع) یکی از مراکز وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) در شهر نجف اشرف است که با هدف گسترش تفکر و اندیشه اهل بیت(ع) تلاش می‌کند.

 

این مرکز با محوریت اندیشه امام حسن(ع) در سال 2010 تاسیس شده و در کنار بخش علمی و تخقیقاتی، تلاش ویژه‌ای هم در مجهز کردن کتابخانه اسلامی با نشریه‌های سمعی، بصری و دیداری نموده است. در حال حاضر 553 کتاب به زبان‌های عربی، فارسی، اردو، انگلیسی و اسپانیایی در این کتابخانه در دسترس کاربران قرار داده شده است.

 

بخش «تحقیق میراث حسنی» از جمله بخش‌های تخصصی این مرکز است که علاوه بر نظارت و جمع آوری نسخه‌های خطی حسنی، به تحقیق و مطالعه این میراث گرانبها می‌پردازد.

 

در بخش مجلات تخصصی نیز فصلنامه علمی و موضوعی به منظور انتشار تحقیقات و پژوهش‌های تخصصی پیرامون امام حسن(ع) چاپ و منتشر می‌شود. این مرکز در راستای ارائه خدمات به روز و همگام با گسترش تکنولوژی، اقدام به تولید محصولات صوتی از جمله کتب علمی و متون حدیث و مقالات صوتی جهت بهره‌مندی پژوهشگران و محققان نموده است.

راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی امام حسن (ع)، شبکه‌های اجتماعی، تقویت شبکه ماهواره‌ای در راستای تبلیغ معارف اهل‌بیت (ع) همچنین احیای مناسک و شعائر دینی در تمامی ایام و مناسبت‎های مذهبی، از دیگر فعالیت‌های مرکز امام حسن مجتبی (ع) است.

 

مرکز تخصصی امام حسن مجتبی (ع) وابسته به آستان قدس حسینی در سال‌های اخیر فعالیت خود را از سطح شهر نجف اشرف و کشور عراق به دیگر نقاط نیز گسترش داده و از جمله در کشور ایران و شهر مقدس مشهد نیز فعالیت دارد.