به گزارش کرب و بلا، در جریان برخی مراثی و عزاداری و یا نقل سخنرانی‌های مذهبی یکی از مسائلی که مطرح می‌شود، به شهادت رسیدن طفل شش‌ماهه امام حسین (ع) یعنی حضرت علی اصغر (ع) با تیری 3 شعبه‌ است که براساس نقل بسیاری از مقاتل، از کمان فردی به نام «حرمله بن کاهل اسدی» رها شده و بر گلوی این کودک می‌نشیند.

 

وقتی صحبت از تیر 3 شعبه می‌شود، همانند تصویری که در ادبیات و باور عامه از ذوالفقار حضرت علی (ع) در اذهان نقش بسته که تفاوت این شمشیر با شمشیرهای دیگر آن بوده است که سر تیغه آن، دو شاخه بوده است، در مورد تیر 3 شعبه نیز این تصور غلط در ذهن متبادر می‌شود که منظور تیری است که برخلاف تیرهای دیگر، سر این ابزار جنگی، 3 شعبه یا 3 شاخه دارد همچنانکه در برخی از تصویرسازی‌ها و ترسیم شمایل عاشورایی نیز، تیر بر گلو نشسته علی اصغر (ع)، 3 شعبه نشان داده می‌شود که این امر با واقعیت منافات دارد.

 

در واقع نوک تیرهایی که در جریان جنگ‌های صدر اسلام از آنها استفاده می‌شده است، عموماً  از سر نوک تیزی برخوردار بوده که در امتداد چوبه یا بدنه تیر قرار داشته و در انتهای آن نیز شئی بسان پَر پرندگان و ماکیان را قرار می‌دادند که پس از رها شدن تیر از چله کمان، در مسیر مستقیم هدایت شده تا به هدف بنشیند.

 

برخلاف شیوه معمول در زمینه تولید و استفاده از سلاح تیر و کمان، با تیرهای دیگری نیز مواجه می‌شویم که نوک آنها، پیکانی شکل است که معمولاً جنس این پیکان‌ها از فلز بوده و شکل مثلثی داشته که بر سر بدنه چوبی تیر  و درون شکافی قرار می‌گرفته است. این گونه تیرها به سبب داشتن سه زاویه یا سه گوشه‌ای که دارا بودند را 3 شعبه می‌نامیدند که تأثیر آنها پس از برخورد با هدف با تیرهایی که برطبق معمول، نوک تیری داشتند، متفاوت بوده است.

 

در بیان تأثیر این تیرهای پیکانی شکل یا  3 شعبه پس از اصابت به هدف، از واژه «ذَبَحَ» به معنای برید و یا پاره کرد، استفاده شده، در حالیکه در مورد تأثیر تیرهای معمولی بر روی سطح هدف مورد اصابت، واژه «ضَرَبَ» به معنی ضربه زد و یا سوراخ کرد، کاربرد داشته است.

 

طبیعی است که تیر 3 شعبه یا دارای سر پیکانی شکل، وقتی بر سطحی نازک و لطیفی همچون گلوی یک کودک  6 ماهه اصابت کند، موجب پارگی و برش شدیدتر آن می‌شود تا جایی که براساس نقل بسیاری از مقاتل پس از اصابت چنین تیری بر گلوی علی اصغر (ع) شش ماهه، گلوی او ذبح شده تا جایی که روایت شده، سر مبارک ایشان در اثر این اتفاق از بدن آویزان شده است.