به گزارش کرب و بلا، در نوزدهمین شماره پژوهش‌نامه «معارف حسینی» که ویژه فصل پاییز چاپ و منتشر شده،  بیش از 7 عنوان مقاله به بررسی واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) و حوادث پس از آن پرداخته شده است.

 

در این شماره از این پژوهش‌نامه عناوینی از جمله «معنویت عاشورایی در آموزه‌های حسینی» به قلم محمد جواد رودگر، «همسوئی مراحل قیام امام حسین (ع) با آیات و مبانی قرآن کریم» اثر محمدرضا افروغ و «تحلیل استنادهای قرآنی امام سجاد (ع) در مناظرات شهر شام» اثر مشترک محمد رنجبر حسینی و حانیه خطیبی مقدم به چشم می‌خورد.

 

«نقش راهپیمایی اربعین حسینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی»، «سیاست‌های مزورانه اموی برای تحریف واقعه کربلا و روشنگری‌های حضرت زینب (س)» و «نکته‌هایی از معارف حسینی» به قلم محمدحسین مردانی نوکنده؛  سردبیر نشریه «معارف حسینی» از دیگر عناوین مقالات این نشریه علمی - تخصصی است.

 

در مقاله‌ای با عنوان «راهکارهای امام سجاد (ع) برای حفظ حماسه عاشورا و دستاوردهای آن» نوشته علی فارسی مدان؛ پژوهشگر حوزه علمیه قم به تبیین این راهکارها پرداخته شده و آورده است: «امام سجاد (ع) بعد از شهادت امام حسین (ع) در حساس‌ترین دوره مسئولیت سنگین امامت و رهبری جهان تشیع را برعهده گرفت و سعی نمود دستاوردهای عاشورا را از گزند تحریف و نابودی حفظ کند. امام سجاد (ع) در حفظ دستاوردها عاشورا و تبلیغ آن از روش‌ها مختلف بهره برد، ایشان در روش «حکمت» با راهکارهای برهان و استدلال، مخاطب‌شناسی و رعایت مقتضیات حال، توانست حقایق عاشورا را برملا کند. امام (ع) در شهر شام با به‌ کارگیری دو روش «همراهی» و «مناظره» شامیان را از توطئه یزید آگاه نمود و فتنه خارجی نامیدن اهل‌بیت (ع) را خنثی نمود.

 

نوزدهمین شماره پژوهشنامه معارف حسینی در وب‌ سایت اختصاصی این نشریه به نشانی maarefehosseini.ir قابل‌استفاده و مطالعه پژوهشگران و علاقه‌مندان است.