به گزارش کرب و بلا، کتاب «فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع)» ترجمه اثر گرانسنگ «موسوعه کلمات الامام الحسین (ع)» است که توسط گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تألیف شده است.

 

با توجه به اینکه متأسفانه ابعاد شخصیت و آفاق نظرات امام حسین (ع) هنوز هم ناشناخته مانده است و ما از آن بزرگوار، فقط وجه حماسی قیام ایشان را می‌شناسیم، این کتاب تلاش دارد نقشی در برطرف نمودن تحریفات و تشخیص سره از ناسره ایفا نماید.

 

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «جنایتکاران اموی تنها به کشتن امام و اصحاب گرامی‌شان و اسارت اهل بیت او اکتفا نکردند، بلکه سعی در محو تمامی آثار آن حضرت نمودند، بطوری‌که از روایات امام حسین (ع) و فتاوای ایشان در بسیاری از مجامع روایی خبری نیست. بنابراین گردآوری کلمات آن حضرت کوشش در مقابله با این سیاست اموی و تلاشی جهت تبیین افکار و آراء آن حضرت است.

 

این کتاب در دو بخش مجزا تالیف شده است؛ بخش اول با عنوان «سخنان امام حسین (ع) بر اساس زمان» شامل چهار فصل سخنان امام حسین (ع) در زمان پیامبر، زمان حضرت علی (ع)، زمان امام حسن (ع) و سخنان آن حضرت در زمان امامت‌شان است.

 

«سخنان امام حسین (ع) بر اساس موضوع» عنوان بخش دوم کتاب است که در فصول پنج‌گانه احکام، عقاید، اخلاق، دعاها و اشعار تدوین و تألیف شده است. در این بخش بیش از 165 حدیث در موضوع احکام و ابواب مختلف فقهی از حضرت نقل شده است. همچنین مباحث مربوط به اعتقادات و نیایش‌های امام از جمله مطالبی است که در این بخش به چشم می‌خورد.

 

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (ع) با ترجمه «علی مؤیئی»  در 959 صفحه توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر و در دسترس علاقه منئان و پژوهشگران دینی قرار گرفته است.