به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ناصر رفیعی؛ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: روزی فردی از امام حسین (ع) پرسید که شما چگونه به زندگی خودتان شکل می‌دهید و مثلاً روز شما با چه باورهایی آغاز می‌شود؟  و آن حضرت در پاسخ فرمود که 7 نکته و راهکار وجود دارد که باورهای من بر آن بنیان شده است و من با توسل به این 7 راهکار است که از انجام فعل حرام اجتناب کرده و زندگی سعادتمندی را برای خود ترسیم می‌کنم.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در ادامه و در بیان راهکار نخست خود به آن فرد، می‌فرماید: ابتدا به این نکته توجه دارم که خدا فوق من است، قوی و غنی بر همه‌چیز و لذا لحظه به لحظه رفتار و کردار مرا می‌بیند؛ بر این اساس و با این اعتقاد و باور که هر آنچه که انجام می‌دهم در محضر خداست، خود را در قبال انجام کارهایم مراقبت می‌کنم.

 

رفیعی تصریح کرد: سیدالشهدا (ع) در باب دومین راهکار برای داشتن زندگی سعادتمند ادامه می‌دهند: اینکه همواره جهنم و آتش دوزخ را مقابل چشمان خود مجسم نمایی، دومین راهکار تو در دوری جستن از کار خطا و گناه است. ناظر بر این قول امام حسین (ع) و با توجه به اینکه ایشان عصمت دارند و البته نقل مشهوری است که پیامبر (ص) نیز هر بار نام جهنم به میان می‌آمد، چهره مبارکشان دگرگون می‌شد، پُر واضح است که حساب ما که همواره در معرض ارتکاب به گناه و معصیت هستیم تا چه اندازه مشخص است.

 

این خطیب دینی در ادامه افزود: امام حسین (ع) در ادامه پاسخ به پرسش آن فرد، همراهی مداوم مرگ را به عنوان راهکار سوم زندگی سعادتمند معرفی می‌کنند و اینکه به هر حال مرگ و اجل همراه تمامی بنی‌آدم است و اتفاقاً چیزی که اجل را تسریع می‌کند، آلودگی و پالودن به گناه است، چه بسیار زندگی‌هایی که قرار بر طول عمر بیشتر برای آنها بوده است اما به سبب آلودگی به گناه و معصیت، زمان وقوع آنها به جلو افتاده باشد.

 

رفیعی در بیان چهارمین راهکار داشتن زندگی سعادتمند به نقل قول از امام حسین (ع)، گفت: سیدالشهدا (ع) ایمان و اعتقاد به اینکه حساب و کتاب برای همه است را مطرح می کنند و اینکه براساس نص صریح قرآن به قدر ذره خیری و یا ذره شری که انجام داده‌ایم، نتیجه آن را دیده و نقل است که فردی در محضر رسول خدا (ص) به محض شنیدن این مطلب از زبن مبارک آن حضرت، مجلس را ترک کرد و پیامبر فرمود که به خدا قسم او چون فقیهی مجلس را ترک کرد.

 

وی توجه به این نکته را که هر کس سرنوشتی دارد و سرنوشت او در گروی اعمال خودش است را به عنوان راهکار پنجم  سیدالشهدا (ع) برای زندگی سعادتمند معرفی کرد و گفت: باید هر مؤمن مسلمانی نسبت به آنچه که انجام می‌دهد، متر و معیاری داشته باشد، کارها و رفتار خود را هر آن سبک و سنگین کند و آن را با معیاری مشخصی که عمل به دستورات و واجبات دینی است بسنجد که این امر مهمترین مسیر برای فلاح و رستگاری است.

 

عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی در ادامه گفت: براساس فرمایش امام حسین (ع) واگذاری امور به دست خدا از جمله راهکارهای دیگر داشتن زندگی سعادتمند است، به این معنی که بارها تجربه آن را داشته ایم که چیزی که تصور آن را کرده ایم پیش نمی آید و  زمانی هم آنچه را که انتظارش را نداریم جلوی پای ما در مسیر زندگی قرار می‌گیرد. این امر بدان خاطر است که همه چیز در کف با کفایت ذات پروردگار عالمیان است و اراده انسانی نیز در امتداد اراده اوست و نباید به آنچه که به صلاح او نیست راضی بود که اگر هم محقق نشود، شکوه و شکایتی داشت.

 

وی در پایان گفت: براین اساس به نقل از زبان مبارک امام حسین (ع) و به عنوان هفتمین نکته و راهکار برای داشتن زندگی سعادتمند باید مؤمن واقعی به این امر اعتقاد قلبی داشته باشد که دستی به غیر از دست او امور را می گرداند و آن دست دست خداوند باری تعالی است که به این واسطه ما فقیر هستیم و او غنی و آنچه که او به صلاحش باشد در تقدیر ما رقم زده است.