به گزارش کرب و بلا، منوچهر اکبرلو از جمله نویسندگان و پژوهشگران ادبیات نمایشی در ایران است و از میان آثار متعدد تألیفی در حوزه ادبیات نمایشی، آثار و کتاب‌هایی از وی با مضامین مذهبی و عاشورایی برای کودکان نیز به چاپ رسیده است.

 

وی اعتقاد دارد که با وجود تلاش‌های جسته و گریخته‌ای که در عرصه آثار مکتوب نمایشی پیرامون عاشورا، اربعین و قیام سیدالشهدا (ع) رخ داده اما همچنان این عرصه فاقد رشد کمی و در خور کیفی آثار مرتبط است و در این باره گفت: یک مسئله کلی در این مورد وجود دارد و آن اینکه تا زمانی که به این پدیده، نگاه سطحی یا دمِ دستی یا مناسبتی داشته باشیم، وضعیت برهمین منوال است؛ چه مخاطبمان کودک و نوجوان باشد و چه بزرگسال!

 

اکبرلو که سابقه داوری در برخی جشنواره‌های ادبی و تئاتری را نیز داراست، تصریح کرد: جشنواره‌ای با موضوع امام رضا (ع) و برای کودکان برگزار می‌شود تحت عنوان «ضامن آهو» و نکته جالب توجه اینکه اغلب متونی که توسط هیئت داوری بررسی می‌شود به روایت آهو و ضمانت حضرت رضا (ع) از آن می‌پردازد و کمتر تلاشی برای گسترش دامنه مفاهیم و موضوعات مرتبط با آن حضرت انجام می‌شود، این نوع نگاه را می‌توان به حوزه امام حسین (ع) و پرداختن به واقعه عاشورا نیز تعمیم داد.

 

وی با اشاره به اینکه نیازمند پرداختی جامع و گسترده در زمینه مباحث دینی و مذهبی در حوزه ادبیات و نمایشنامه و سایر آثار فرهنگی هستیم، گفت: با چنین نگرشی میتوان پرداختی مناسب در حد ادراک کودکان و نوجوانان در آثارمان به مقولات گوناگون  دینی از جمله واقعه عاشورا داشته باشیم، امری که در نگاه نخست به جهت آنکه یک تراژدی تاریخی است و در آن صحنه‌های دلخراش برپایه گزارشات تاریخی مشهود است، شاید برای کودک و نوجوان مناسب نباشد.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: علاوه بر نگاه تک‌ساحتی که به موضوع عاشورا شده است و این امر ما را از پرداختی درخور در گونه‌های ادبی و فرهنگی به عاشورا ویژه کودکان و نوجوانان برحذر داشته است، موانع دیگری نیز وجود دارد که مانع بزرگی راه تحقق و وصول به این مهم را سد کرده است و از آن جمله ورود نهادهای دولتی به این عرصه است و از آنجایی که در بسیاری از موارد فاقد نگرش کارشناسی در این زمینه هستند لذا حتی به فرض کمیت بالای تولیدات، در مقطع خاصی از زمان، شاهد افت کیفیت این آثار هستیم.

 

وی از کم‌کاری اهالی فن در زمینه تولید آثار باکیفیت عاشورایی در عرصه فرهنگی، ادبی و هنری گلایه کرد و افزود: تولید آثار سطحی، شعاری و به اصطلاح مدیرپسند در این حوزه متداول شده است و این مسئله ناخودآگاه موجب به حاشیه راندن اهالی فن، کارشناسان و محققانی شده است که حاصل سالها مطالعه خود را قصد دارند در قالب یک اثر تولیدی متجلی سازند.

 

اکبرلو تأکید کرد: البته در مقاطعی خاص هم به شکل تصادفی و به سبب روی کارآمدن مدیر و مسئول خوش ذوق و قریحه، شاهد هنرنمایی مقطع نویسندگان و اهالی قلم در زمینه تولیدات عاشورایی به ویژه برای کودکان و نوجوان هستیم که همانطور که گفته شده این روند سلسله‌وار نیست و در مقطعی دیگر با روی کارآمدن فردی با سلایق و دیدگاهی متفاوت، ممکن است این زنجیره قطع شود.

 

این نمایشنامه‌نویس و منتقد هنری در پایان افزود: به نظر من باید جریان تولید آثار فرهنگی و هنری در حوزه عاشورا از شکل مدیرپسند آن به سمت و سوی مخاطب‌پسند بودن گرایش پیدا کند و براساس یک چشم‌انداز کوتاه و بلندمدت به دنبال حصول به نتیجه ای مشخص باشیم که خروجی آن به شکلی متناسب با روحیات این قشر از جامعه، آنها را بیش از پیش با فرهنگ متعالی عاشورا، آشنا سازد.