به گزارش کرب و بلا، در دو دهه اخیر حضور نیروهای داعش در عراق و به‌ویژه  شهر سامراء و تخریب اماکن زیارتی این شهر مقدس، برای حضور زائران ناامن بود بهطوری که امکان تشرف به آستان مقدس امامین عسکریین وحود نداشت و تعداد زائران  به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

 

9-4-5.jpg

 

اواخر دهه 80 آغاز حضور و فعالیت ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهر سامراء بود و در مرحله نخست این حضور آواربرداری صورت گرفت و فضای تخریب شده توسط حملات تکفیری‌ها و داعش پاکسازی شد.

 

به گفته «شیخ حیدر یعقوبی» تولیت پیشین حرم امامین عسکریین (ع) ابتدا عراقی‌ها برای بازسازی حرم دست به کار شدند و از اواخر سال 89 ایرانی‌ها هم با عراقی‌ها همراه شده و برای بازسازی این مکان مقدس آستین بالا زدند.

 

حرم مطهر امامین عسکریین (ع) حتی پس از برقراری امنیت نسبی و حضور محدود زائران، نه تنها گنبدی نداشت، بلکه ضریح مطلایی نیز در آنجا وجود نداشت و چهار طرف مضجع شریف امامین عسکریین (ع) به وسیله تخته‌های پلی بوت محصور و مقبره‌ها از ورودی سمت ضریح قابل رویت بود و زائران می‌توانستند داخل ضریح چوبی را ببینند.

 

9-4-6.jpg

 

 در سال 95، از ضریح حرم امامین عسکریین (ع) که همچون ضریح امام حسین (ع) به صورت شش گوشه طراحی و ساخته شده است، به صورت عمومی رونمایی شد. البته قبل از نصب ضریح، گنبد حرم سامرا نیز با مساحت یک هزار و 200 مترمربع به عنوان بزرگ‌ترین گنبد حرم‌های ائمه اطهار (ع) در عراق با بیش از 23 هزار خشت طلا ساخته و نصب شد.

 

9-4-3.jpg

 

« محمد جلال مآب» رئیس ستاد بازسازی عتبات ضمن اعلام آمادگی برای توسعه و بازسازی این مکان مقدس می‌گوید: ما آمادگی لازم برای توسعه و بازسازی حرم سامراء را داریم و طرح‌هایی نیز داده‌ایم. البته برخی از مؤسسات ایرانی و حتی خارجی نیز طرح‌هایی برای توسعه حرم ارائه کرده‌اند که برای اقدامات عملیاتی باید منتظر تصمیم نهایی متولیان حرم امامین عسکریین (ع) باشیم.

 

البته بعد از شیوع بیماری کرونا، فعالیت توسعه حرم متوقف شد و امکان اعزام نیروهای ستادی به حرم وجود نداشت؛ تا اینکه در هفته‌های اخیر برخی از مسؤولان این ستاد با سفر به سامرا در حال بررسی این طرح هستند.

 

9-4-4.jpg

 

علاوه بر این، مشارکت برای تأمین هزینه‌های توسعه حرم سامرا امسال آغاز شد و به گفته «یوسف افضلی» معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات، استان‌های اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان در فیض توسعه حرم امامین عسکریین (ع) مشارکت می‌کنند.