به گزارش کرب و بلا، انتشارات «نگاه معاصر» اخیراً اقدام به انتشار مجموعه دوجلدی «امام حسین پژوهی برای جهان معاصر» کرده است؛ شامل مجموعه مقالاتی از اندیشمندان و کارشناسان در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، جامعه‌شناسی، دینی و فلسفی و ... که به کوشش محمدجعفر امیرمحلاتی گردآوری و به نگارش درآمده است.

 

حسین روحانی صدر؛ پژوهشگر و کارشناس مباحث تاریخی در قالب مطلبی به نسبت این کتاب با اقتضائات و مطالبات دنیای معاصر پرداخته است و اینکه تا چه اندازه تألیف این کتاب می‌تواند نیازهای جامعه امروز را مرتفع ساخته و پاسخگوی پرسش‌های نسل معاصر باشد.

 

وی در سرآغاز این مطلب با اشاره به اینکه جامعه جهانی به زودی، دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی را پشت سر می‌گذارد و همچنین جهان اسلام، در آستانه ورود به قرن پانزدهم شمسی است، می‌گوید: قرن چهاردهم شمسی، نه تنها با جنگ‌های جهانی و منطقه‌ای، بلکه با شدت گرفتن تنهایی در همه جوامع بشری مواجه بوده است؛ به نحوی که اکنون، سالانه، هشتصد هزار نفر در سراسر جهان، دست به خودکشی زده و مرگ یک انسان، در هر چهل ثانیه، نماد پارادایم منفی دیگری است که نسل معاصر با آن مواجه است.

 

روحانی صدر در توجیه و الزام تألیف اثری همچون «امام حسین‌ پژوهی» می‌افزاید: بر این اساس اگر معنی‌شناسی زندگی امام حسین(ع) و یاران ایشان را در چهارچوب فهم پیشینیان منحصر کنیم، ظلم جدیدی را به ساحت آن روح پُرفتوح روا داشته‌ایم ولی ظلم بزرگتر به نسلی است که برای بیرون شدن از بن بست‌های زندگی معاصر، راه چاره و الگوهای اخلاقی می‌جویند.

 

وی شخصیت حسین (ع) را صاحب وجوه بیشماری برشمرده و در ادامه می‌نگارد: ایشان قبل از اینکه اُسوه شهادت باشد، اسوه زندگی است و لذا شیرازه معنوی مجموعه دو جلدی «امام حسین پژوهی» با  715 صفحه، در 25 مقاله با هم‌فکری و همدلی 13 نویسنده که دغدغه همگی‌شان معنی‌شناسی زندگی امام حسین(ع) و فاجعه کربلا در چهارچوب تمدنی جهان معاصر قالب گرفته، بوده است.

 

روحانی صدر، گردآوری و انتشار این دو جلد و کتاب‌های مشابه را در راستای طی طرح مسائل و پرسش‌های بیشماری که انسان معاصر به آن مبتلاست، دانسته و می‌نویسد: پرسش‌هایی نظیر اینکه زمینه و زمانه زندگی ما در عصر پیش رو، در ذیل چه پارادایم‌های تمدنی یا بی‌تمدنی قرار دارد؟ ذهن تاریخی ما، چه رویکردها و راهبردهایی را برای مواجهه با این پارادایم‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد؟ نقش چهره‌های حماسی تاریخ، همچون سرور شهیدان، در این رویکردها چیست؟ اگر زندگی سالار شهیدان، از حماسه‌های مهم هویت ساز شیعی است و اگر حادثه کربلا، داستانی است که در بسیاری از مناطق تاریخی تکرار شده است؛ شیعیان، در مواجهه با پارادایم‌های اشاره شده در تمدن قرن چهارده، چه پیامی برای خود و جهانیان، از حماسه حسینی استخراج می‌کنند؟ شیعه معاصر، چگونه می‌خواهد از فاجعه کربلا برای چیدن بساط جهادیسم داعشی و طالبان و وهابی استفاده کند؟ آیا زندگی امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، برای نجات قرن پانزده شمسی، از دو پدیده اهریمنی تنهایی و تقابل، راه کاری دارد؟ مواردی است که انتظار می‌رود با مطالعه چنین تألیفاتی، پاسخی قانع کننده به آنها داده شود.

 

وی در بیان دیگر الزامات تألیف و انتشار چنین کتاب‌هایی می‌گوید: در  تاریخ نیم‌قرن گذشته ایران، رویکردی کاربردی به شهادت‌شناسی امام حسین(ع)، اوج کم نظیری یافته است اما با این همه، کلاف پیچیده رویکردهای مختلف کاربردی و نظری به عاشوراشناسی، شهادت‌شناسی و امام حسین شناسی، گویی منتظر تلنگر دیگری بوده است که ضرورت مبرم نگاه‌های عمیق کارشناسانه برای پی‌ریزی معارف غیرافراط کارانه و غالی‌گرایانه و نیز اخلاق جنگ و صلح از منظر تشیع را برای ارباب فکر و نظم، مسلم سازد.

 

این پژوهشگر در پایان می‌افزاید: هدف اصلی انتشار این کتاب این بوده که با فراهم آوردن مجموعه نظرهای معاصر، فارسی‌زبانان علاقمند به مکتب اهل بیت، به ویژه ارادتمندان آستان حسینی، به معنی‌شناسی آموزه‌های آن امام همام و یاران باوفایشان بپردازند و یاد آن چهره‌های حماسه‌ساز و اخلاقی تاریخ را هم در حافظه جمعی و هم از طریق بسط آموزه‌های انسان‌ساز ایشان، زنده نگاه دارند.

 

براساس این گزارش مجموعه مقالاتی که در این مجموعه دو جلدی گردآوری و منتشر شده، به قرار زیر است:

- 2 مقاله با عناوین «شهادت شناسی امام حسین (ع) در آیینه اخلاق جنگ و انتخاب احسن صلح» و «امام حسین (ع)؛ فاخرترین موضوع دوستی در فرهنگ شیعی» از محمدجعفر امیرمحلاتی؛ نماینده سابق ایران در سازمان ملل و استاد اسلام شناسی صلح پژوهی دانشگاه اوبرلین ایالت متحده.

 

- 7 مقاله با عناوین «عاشورا و بحران خلافت»؛ «آستانه سرنوشت»؛ «عاشورا و مفهوم اصلاح»، «بازگشت به بنیانگذاران عاشورا»، «سنت و خلافت»؛ «امام علی و تحول حکمرانی در صدر اسلام»؛ «امام علی و سنت حکمرانی در صدر اسلام» از مرحوم حجت الاسلام داوود فیرحی؛ عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران.

                                                                                                                                                                                                                      

ـ 2 مقاله با عناوین «گستره معنایی قران در خطبه حضرت زینب (س)» و «اخلاق احرار در مکتب حسین بی علی» از عبدالرسول هادیان شیرازی؛ مدرس حوزه و دانشگاه در شیراز.

 

ـ  1 مقاله با عنوان «بر سری خوانی میراث مأثور» از جویا جهانبخش؛ عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی.

 

- 2 مقاله با عناوین «واکاوی تاریخی، فقهی کنش دوگانه امام حسین (ع) با معاویه بن ابوسفیان» و «یزید بن معاویه ؛ جنگ، آخرین راهبرد امام حسین (ع)» از مرتضی رحیمی نژاد؛ مدرس و محقق حوزه و دانشگاه.

 

ـ 1 مقاله با عنوان «درآمدی بر رابطه رسانه سنتی موج اول با رسانه ارتباط جمعی مدرن در جهت انتقال و ترویج فرهنگ عاشورا و تبیین تاریخ مصور کربلا در عصر ارتباطات» از سیدعبدالحسین عمرانی مدرس ادبیات عرب.

 

- 3 مقاله با عناوین «مباحث جدید و معاصر درباره جهاد و شهادت (1) و (2)» و «شهادت حسین بن علی و دیدگاه‌های اولیه شیعه درباره امامت» از محمدهادی طلعتی؛ مدرس و محقق در حوزه و دانشگاه.

 

 ـ 2 مقاله با عناوین «شرح زندگانی روحی حسین بن علی» و «دو رساله از شیخ علی زاهدی گیلانی فومنی» از  محمد برکت؛ مدرس در مقاطع مختلف حوزه علمیه و مدیر مدرسه ولیعصر شیراز.

 

- 1 مقاله با عنوان «فراتحلیلی واقعه عاشورا» از سعید رحیمیان.

 

- 1 مقاله با عنوان «قصه نامکرر» از محمدابراهیم انصاری لاری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه و استاندار سابق فارس و بوشهر.

 

- 1 مقاله با عنوان «اصول حاکم بر ستم‌ناپذیری در آیات و فرازهایی از زیارت عاشورا» از مریم مشکواتی.

 

- 1 مقاله با عنوان «کمیت اسدی، شاعر اهل بیت و مدافع تشیع» از محمد ثقفی.

 

- 1 مقاله با عنوان «جوهر عدل، حسین بن علی» از مهدی ماخوزی.