به گزارش کرب و بلا، روز گذشته جمعه 30 آبان، مصادف بود با 4 ربیع‌الثانی، سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)؛ محدث بزرگ معاصر با 3 امام معصوم که در زمان امام هادی (ع) رحلت کرد، بود.  سلاله ساداتی که اکنون مضجع شریف ایشان در شهر ری، مأمن و ملجأ عموم دلدادگان و شیعیان است.

 

اما از امام هادی (ع) حدیث مشهوری نقل شده است که فرمود: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا» به این معنی که هر کس عبدالعظیم حسنی را در ری زیارت کند مانند آن است که امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده است.

 

براساس احادیث منقول از ائمه اطهار (ع) چنین برمی‌آید که فضائل، آثار و برکات فراوانی برای زیارت امام حسین (ع) همچون آمرزیده شدن گناهان، دعای فرشتگان، دعای اهل بیت (ع)، طولانی شدن عمر، افزوده شدن روزی، زدوده شدن اندوه، شادی دل، تبدیل شدن بدی‌ها به خوبی‌ها، تبدیل شدن شقاوت به سعادت و برخورداری از حقّ شفاعت و یا افضل بودن زیارت سیدالشهدا (ع) به حج برشمرده شده است و لذا این پرسش مطرح می‌شود که براساس حدیث امام هادی (ع) آیا زیارت عبدالعظیم حسنی نیز از چنین فضایلی برخوردار است؟ و یا به عبارت دیگر آیا برابری زیارت عبدالعظیم (ع) با زیارت امام حسین (ع) مطلق است یا مقید؟

 

بی تردید، مقصود امام هادی (ع) در حدیث یاد شده، این نیست که ایشان از فضائل زیارت امام حسین (ع) کاسته و یا در بیان فضیلت حضرت عبدالعظیم (ع) مبالغه نمایند و لذا در پاسخ به سؤالی که مطرح شد، می‌توان چنین پاسخی داد که این برابری به طور قطع مقید بوده است آن هم به فضای سیاسی ویژه‌ای که پیروان اهل بیت (ع) در آن مقطع تاریخی زندگی می‌کردند به ویژه در زمانی که اختناق شدیدی، جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتّز و معتمد عبّاسی، سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را سپری می‌کرد.

 

البته این امر را به زمان معاصر نیز می‌توان تعمیم داد و مثلاً در چند سال گذشته که به سبب ظهور گروه‌های تکفیری تروریستی داعش، زیارت امام حسین (ع) با مخاطرات زیادی روبرو بود، شاید زیارت مضجع عبدالعظیم (ع) فضیلتی همسنگ با زیارت سیدالشهدا (ع) پیدا کرد.

 

با این تفاصیل امام هادی (ع) به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومت‌های وقت، شیعیان را تهدید می‌کرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) را با زیارت امام حسین (ع) برابر دانسته اند و به تعبیری روشن‌تر، زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین (ع) را داشته باشتند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) شعبه‌ای از حرم سیدالشهدا (ع) است.

 

با این وجود اما برابری فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) با زیارت سالار شهیدان هرچند در شرایط ویژه، بی‌تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پی برد لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمی، عملی و جهادی آن بزرگوار، جستجو کرد حال آنکه درمیان امامزادگان، شخصیت‌های بزرگی وجود دارند اما درباره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده که زیارتش با زیارت سییدالشهدا (ع) برابری کند و در نتیجه حضرت عبدالعظیم (ع) باید از خصوصیات و مقامی برخوردار باشد که از مرقد مطهرش نور حرم حسینی ساطع شود و شمیم دل‌انگیز سییدالشهدا (ع) از آن استشمام شود.