به گزارش کرب و بلا، در برخی از روایات آمده است که فُطرس، نام مَلَکی بوده است که به خاطر نافرمانی از دستور الهی به زمین هبوط کرده و در جزیره‌ای تبعید شده و به شکلی قدرت عروج از او سلب شده است.

 

به تعبیری دیگر، بالش به کیفر این نافرمانی چیده و به یکی از جزیره‌ها تبعید شد. هنگامی که امام حسین (ع) متولد شد، جبرئیل (ع) برای عرض تبریک به پیامبر (ص) به سوی زمین فرود آمد و در راه با فُطرس دیدار کرد و لذا به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر (ص) برود. هنگامی که جبرئیل (ع) او را به حضور پیامبر(ص) برد، به امر پیامبر (ص)، بالش را به بدن پاک امام حسین (ع) مالید و سلامتش را باز یافت. (ر.ک: سفینه البحار، شیخ عباس قمی(ره)، ج‏3، ص‏930؛ بحارالانوار، ج‏26، ص‏340، روایت 10 و ج‏43، ص‏243، روایت 8 و ج‏4، ص‏182، روایت 7)

 

با این اوصاف ابتدا باید دید که مسئله سرپیچی و نافرمانی فُطرس به عنوان یکی از مجردات الهی با عصمت فرشتگان سازگاری دارد یا خیر؟ که در پاسخ به آن باید به بررسی برخی آیات و روایات بپردازیم:

نخست اینکه فرشتگان موجودات شریف و ارزشمندی هستند که واسطه بین خداوند متعال و عالم محسوس به شمار می‌آیند و در همه حوادث بزرگ و کوچک جهان نقش دارند و بر هر امری با توجه به ابعاد و جنبه‌های مختلف آن یک یا چند فرشته گمارده شده است و لذا نقش فرشتگان در حوادث و جریان‏ها، اجرای فرمان الهی و تثبیت آن در جایگاه ویژه‌‏اش است. همچنان‌که قرآن کریم در این باره می‏‌فرماید: «لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ » (سوره مبارکه انبیا؛ آیه 27). آن‏ها در هیچ سخنی بر خداوند پیشی نمی‌گیرند و مطیع امر خداوندند.

 

دوم این مسئله که در فرشتگان سرکشی و نافرمانی وجود ندارد چون اراده‏‌ای مستقل از اراده خداوند ندارند تا چیزی خلاف خواست او بخواهند. قرآن در این باره نیز می‌فرماید: «لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» (سوره مبارکه تحریم؛ آیه 6) فرمان خداوند را مخالفت نمی‌کنند و امر او را اطاعت می‌کنند.

 

نکته سوم نیز آنکه فرشتگان، با وجود فراوانی و کثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند، برخی برتر از برخی دیگرند و عده‏ای فرمانده و عده‏ای فرمانبردارند لذا آن که فرمانده است به امر الهی امر می‌کند و فرمان می‏دهد و آن که فرمانبر است نیز به دستور الهی مطیع و فرمانبردار و همگی در این ویژگی که از خود اراده و اختیاری ندارند، مشترکند. همچنانکه باز خود قرآن در این باره می‌فرماید: «وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ» (سوره مبارکه صافات؛ آیه 164) هر کدام از ما فرشتگان دارای رتبه و جایگاه معین و مشخصی است.

 

و مسئله دیگر آنکه چون کارهای فرشتگان به امر خداوند و اراده اوست و خداوند در همه امورش غالب و چیره است «وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ» (سوره مبارکه یوسف/ آیه 21) و هیچ چیز در آسمان‏ها و زمین او را عاجز و مغلوب نمی‏ سازد، «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعْجِزَهُ مِنْ شَیْءٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الْأَرْضِ» (سوره مبارکه فاطر؛ آیه 44) لذا فرشتگان نیز که فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستی جز اراده و خواست او ندارند و همواره چیره و پیروزند. (ر.ک: المیزان، ج‏17، ص‏12، ذیل آیه اول سوره فاطر)

 

براساس آنچه از بررسی آیات و روایات درباره جایگاه فرشتگان الهی اشاره شد، در ماجرای فُطرس مَلَک و شفاعت او به واسطه مولود خجسته‌ای چون امام حسین (ع)، عده‏‌ای از بزرگان معتقدند، این داستان با آیات صریح قرآن که ویژگی‏های فرشتگان را برشمرده و آن‏ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می‌کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‏‌داند، سازگاری نداشته و لذا باید این گونه روایات را نادرست شماریم و حتی به فرض درستی‏شان، بدان سبب که نکته‏ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.

 

البته در مقابل عده‏‌ای نیز بر این باورند که فرشتگان اصناف و درجه‌های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‏تر جای گرفته‏‌اند. آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‌کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است نه گناه همچنان که پیامبران (ع) نیز درجات مختلف دارند: «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ» (سوره مبارکه بقره؛ آیه 253) بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم.