به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عبدالمحمدی؛ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با حضور در کنفرانس بین‌المللی آسیب‌شناسی مطالعات تاریخ اهل بیت (ع) که به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و به شکل مجازی برگزار شد، پژوهش خاورشناسان غربی را درباره اسلام و تشیع اغلب نوعی سوء برداشت  تلقی کرد و گفت: اشراف نداشتن آنها به زبان عربی، عدم شناخت کافی آنها از اسلام که سبب می‌شود آنها چندان دلدادگی به فرهنگ اسلامی در سیر پژوهش خود نداشته باشند از جمله عواملی است که به بیراهه رفتن آنها در روند پژوهش منجر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در بررسی پژوهش‌های تاریخی و اندیشه‌ای غربیان در مورد تاریخ اسلام و سیره اهل بیت (ع) مواردی هم وجود دارد که نگاهی کاملاً بی‌غرض، بی‌طرفانه و متکی به مشاهدات تاریخی و نظرات متفکران در آن موجود است، ادامه داد: به هر حال مستشرقان غربی تعصبات دینی خاص خودشان را دارند و لذا نگرش آنها به بسیاری از جریانات روی داده در تاریخ اسلام به ویژه قیام سیدالشهدا (ع) اغلب نگاهی با سویه‌های خاصی است که شاید اصل و فلسفه چنین رویدادی را به چالش بکشد که بخشی از آن به رقابت‌های سیاسی سنتی میان غرب و شرق مربوط می‌شود.

 

حجت‌الاسلام عبدالمحمدی تصریح کرد: معمولاً چون خاورشناسان غربی به دلیل محدودیت‌های سیاسی و فرهنگی دسترسی به منابع موثق در این زمینه ندارند و شاید منابع دست چندمی نوعاً تحریف شده در اختیار آنها قرار می‌گیرد لذا ابتدا به ساکن در بررسی نقطه نظرات آنها در مورد بسیاری از موارد و به طور مشخص اتفاقات مربوط به دوره امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شاهد نوعی غرض‌ورزی هستیم که این دامنه مطالعاتی با هدف سیاسی و استعماری انجام می‌شود و لذا دسترسی آنها به حقایق تقریباً غیرممکن است.

وی افزود: نگاه غالب در حوزه پژوهش مستشرقان درباره تاریخ اسلام، نگرشی یکپارچه و بدون تفکیک مذاهب اسلامی و این خود آسیب دیگری را متوجه نوع مواجهه آنها با آنچه که در تاریخ اهل بیت (ع) در واقعیت وجود دارد، می کند و لذا بسیاری از این نوع پژوهش‌های ارائه شده قابلیت سندیت پیدا نکرده و نمی‌توانند مورد ارجاع پژوهشگران و محققان قرار گیرند.

 

این گزارش حاکی است در ادامه این کنفرانس حجت‌الاسلام والمسلمین علی غلامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما در مطالعه تاریخ اهل بیت (ع) با مبانی و پیش‌انگاره‌هایی مواجه هستیم که هرچه سیره‌پژوهان چه شرقی و چه غربی به آنها بیشتر دقت کنند، معرفت و شناخت آنها از این سیره و تاریخ بیشتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: البته مسئله دیگری که وجود دارد اینکه ممکن است این مبانی اساساً درست تبیین و مفاهمه نشود و این امر موجب خواهد شد که اصولی به درستی در میان پیروان مطرح نشده و آنها را در سیره اهل بیت (ع) دچار تشتت و سردرگمی نماید که به عنوان نمونه به مواردی از مصادیق این تلقی نادرست اشاره میکنم.

 

حجت الاسلام و المسلمین غلامی تصریح کرد: ابتدا اینکه ما نباید معصومان را با سیاستمداران مقایسه کنیم و به عنوان مثال  طبیعی است که ما در این عرصه شخصیت امیرالمؤمنین را  در تصاحب قدرت نباید با سیاستمداران عادی و امروزی مورد قیاس قرار دهیم چرا که امامان در تصاحب قدرت عدالت‌محور هستند در حالیکه سایر سیاستمداران امنیت محور و در پی حفط قدرت و نظام خود هستند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: به همین دلیل است که ما از امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) روایت داریم که ایشان چهار هدف را در تشکیل حکومت بیان کرده اند که آن اهداف از این قرار است: بازگشتن به اسلام راستین، اصلاح در بلاد اسلامی، یاری رساندن به مظلوم و اجرای احکام الهی و از این منظر میان زندگی سیاسی اهل بیت (ع) با سایر سیاستمداران تفاوت زیادی وجود دارد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مطالعه زندگی ائمه (ع) در خط پیوسته، توجه به زیبایی‌های تاریخ اسلام و نگاه ایجابی به تاریخ اهل بیت (ع) است و باید زندگی ائمه(ع) را در خط پیوسته ببینیم، درست مطابق با تفسیر علامه طباطبایی مبتنی بر قرآن که زندگی ائمه (ع) را در یک دوره دویست و پنجاه ساله مکمل یکدیگر می داند درست همانند یک موجود واحد 250 ساله که البته هر دوره بنا به مقتضیات زمان خود تصمیمی را اتخاذ کرده است.