به گزارش کرب و بلا، معضل نبود و کمبود آب آشامیدنی چند سالی است گریبان گیر مردم محرم روستاهای سیستان و بلوچستان شده است و حالا جمعی از جوانان هیئتی برای حل این مشکل دست‌به‌کار شده‌اند.

 

مسئول خیمه «میاندار خدمت» جامعه ایمانی مشعر با اشاره به شناسایی هزار و 300 روستای محروم در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این روستاها از آب شرب محروم هستند هر چند گاهی با استفاده از تانکرهای حمل آب، به مردم آب‌رسانی می‌شود اما با توجه به طولانی بودن و ناهموار بودن مسیر، بسیاری از اوقات به این مردم آبی نمی‌رسد. مردم برخی از این روستاها نیز چاله‌هایی را ایجاد و در طول سال آب باران گل‌آلود و پر از باکتری و بیماری را جمع می‌کنند و از آن به‌عنوان آب شرب استفاده می‌کنند.

 

«هادی شعبانی» از راه‌اندازی پویش «یا ساقی العطاشاء 2» به‌منظور آب‌رسانی به این روستاها یاد کرد و گفت: در مرحله نخست آب‌رسانی به 72 روستا محروم‌تر با بیش از 32 هزار جمعیت هدف‌گذاری شده‌ است.

 

وی تصریح کرد: ما به دنبال انجام کارهای ریشه‌ای هستیم و ایجاد خطوط انتقال آب از سدهای منطقه سیستان و بلوچستان به روستاها را دنبال می‌کنیم که اگر لوله‌کشی صورت گیرد می‌توانند به صورت دائمی از آب شرب بهره‌مند شوند.

 

شعبانی با بیان اینکه برای رفع بحران آب روستاهای سیستان و بلوچستان کارهای موقتی نیز در دست اقدام است، گفت: دستگاه‌های تصفیه‌کن هزینه‌های بالا و نگهداری سختی دارند به همین علت نمی‌توان از آن‌ها برای تمام خانواده‌های این روستاها استفاده کرد اما متخصصان متعهد و متدیّن جوان ایرانی در قالب یکی از شرکت‌های دانش ‌بنیان دستگاه فیلتر آنتی باکتریال سرامیکی را اختراع کردند که با یک سوم هزینه دستگاه تصفیه‌کن، به میزان دو برابر این دستگاه می‌تواند آب مورد نیاز مردم را تأمین کند.

 

وی با دعوت از عموم مردم خیر جهت مشارکت در این امر اظهار داشت: علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از کد دستوری *6655*44332211# یا واریز هر مبلغی به شماره کارت میاندار خدمت، به شماره 6037997950044777 در این امر خیر سهیم شوند.

 

مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر  عنوان کرد: تاکنون با مشارکت خیرین و تأمین نزدیک به 25 میلیون تومان اعتبار، 150 دستگاه فیلتر آنتی باکتریال سرامیکی در حال تهیه است تا در اختیار روستاییان محروم از آب شرب مناسب قرار گیرد و بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کند.

 

لازم به ذکر است خیمه میاندار خدمت با محوریت هیئت‌های مذهبی در پویش «یا ساقی العطاشا 1» رفع بحران آب آبادان را در سال 97 دنبال کرد و رفع مشکل این روستاها که با نامه‌نگاری‌های اداری حداقل دو ماه زمان نیاز داشت را به همت نیروهای هیئتی در مدت دو هفته به پایان رساند.