به گزارش کرب و بلا، سرکیس الدویهی؛ روزنامه‌نگار مسیحی اهل لبنان، با اشاره به شناختی که به شکل شخصی از امام حسین (ع) پیدا کرده است، گفت: قیام امام حسین (ع) صرفاً یک قیام اسلامی - شیعی و مذهبی نیست بلکه یک قیام انسانی مطلق و فراگیر است که هدف آن کلیت انسان اعم از فکر، هستی، روح، موجودیت و ماهیت انسان در هر زمان و مکانی است و با وجود آنکه میدانش کربلاست اما جهان‌شمول است و نمونه اصیل همه قیام‌های برحق در جهان محسوب می‌شود.

 

وی گفت: سال 2015 میلادی در حسینیه محله «اللّجی» در منطقه «المصیطبه» بیروت، شناختی از امام حسین (ع) پیدا کردم به این شکل که به دعوت یکی از دوستانم؛ دکتر علی حطیط برای شرکت در مجلس عزاداری که توسط «شیخ حیدالمولی» خطیب حسینی برگزار شد، حضور داشتم. مجلس آن روز درباره یاران امام (ع) بود؛ کسانی که جان خود را فدا کردند و در دفاع از حق به شهادت رسیدند. من به شدت تحت تأثیر سیره حسینی قرار گرفتم و شیفته شخصیت امام حسین (ع) شدم؛ کسی که مرگ را بر بیعت با ظالمان ترجیح داد و اغراق نمی‌کنم اگر بگویم همانند عابس؛ از یاران امام حسین(ع)، دیوانه‌وار عاشق امام حسین(ع) شدم.

 

این روزنامه نگار مسیحی ادامه داد: میان حضرت مسیح و امام حسین (ع) شباهت‌های زیادی وجود دارد؛ زیرا امام حسین (ع) به تمام معنا وارث عیسی روح الله است و آن دو علیه نیروهای جهنمی فارغ از هرگونه اغراض دنیوی و غنائم شخصی قیام کردند و تنها برای تأکید بر حق الهی که رسالت‌های آسمانی را فقط و فقط برای تحکیم آن در اعماق جان‌ها فرو فرستاده، به پا خاستند؛ حقی که رابطه انسان را با پروردگار و بر مدار انسانی‌اش تنظیم می‌کند. همانطور که مسیح (ع) در قدس به صلیب کشیده شد، حسین (ع) نیز در کربلا کشته شد؛ بنابراین هدف یکی است و آن آزادی انسان از بند مادیات، افسارگسیختگی، غرایز، تقرب به خداوند و نجات همه بشریت است.

 

الدویهی در ادامه درباره نخستین سفر خود به کربلای مقدس سخن به میان آورد و تصریح کرد: رؤیاگونه بود و غیرقابل توصیف و اگر بگویم که عقل و قلبم را در ضریح امام حسین (ع)  جا گذاشتم، اغراق نمی کنم. این زیارت به من اراده، شور جوانی و عزم بیشتر برای ادامه زندگی داد و با خودم عهد بستم که هر ساله این زیارت را تکرار کنم اما متأسفانه همه‌گیری کرونا امسال مانع زیارت کربلا شد.

 

وی درباره کسانی که قیام عاشورا را به هدف فتنه‌افکنی بین ادیان مورد هجمه قرار می‌دهند، گفت: براساس این ضرب‌المثل که همه راهها به رم ختم می‌شوند، همه ادیان آسمانی هم به خدا منتهی می‌شوند؛ خداوند سبحانه و تعالی دوست داشتنی، متواضع، بخشنده، مهربان و دلسوز است و تنها زمانی می‌توانیم به نعمت لقایش در بهشت برسیم که به این صفات آراسته باشیم. ما اگر هم برادران دینی نباشیم، به قول امام علی (ع) در خلقت که نظیر هم هستیم بنابراین باید یکدیگر را دوست داشته باشیم و از برادران مظلوم و مستعضف خود فارغ از دین و رنگ و جنسیت پاسداری کنیم.

 

او در پایان تأکید کرد: قیام عاشورا جرقه‌ای است که خاموش نمی‌شود بلکه تجدید می‌شود و نسل به نسل و سال به سال شعله‌ورتر می‌شود و هرکس که این قیام را مورد هجمه قرار دهد، می‌سوزد و به جهنم می‌رود و سرنوشت بدی در انتظارش خواهد بود.