به گزارش کرب و بلا، واقعه عاشورا در حوزه مجموعه‌سازی و یا حتی ساخت فیلم سینمایی معمولاً از منظر پرداختن به اصل واقعه مورد توجه قرار می‌گیرد و به ندرت در این حوزه شاهد هستیم که از دریچه دیگر به موضوع کربلا و واقعه عاشورا توجه شود.

 

با این وجود اما در کارنامه فیلمسازان که دغدغه پرداختن به قیام سیدالشهدا (ع) را دارند می‌توان به  موارد متعددی برخورد که این اتفاق هر چند به ندرت اما صورت گرفته است و در آنها به حوادثی به موازات و یا با تقدم و تأخری نسبت به اصل واقعه عاشورا توجه شده است که مجموعه تلویزیونی «فرستاده» یکی از مصادیق بارز آن است.

 

«فرستاده» را جواد شمقدری در سال 81 نویسندگی و کارگردانی کرد و توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون نمره 6 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم این سریال را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی کرده اند.

 

اما داستان این سریال به عنوان ماجرایی در حاشیه واقعه اصلی عاشورا، درباره شخصیتی است به نام سلیمان بن رزین که از یاران امام حسین (ع) است و ایشان او را همزمان با مسلم بن عقیل که به کوفه می فرستند، به بصره رهسپار می‌سازند تا مأموریتی همچون مسلم را در بصره به انجام برساند.

 

در هنگام ورود سلیمان به بصره، عبیدالله بن زیاد؛ والی آنجاست و همزمان مأموریت می‌یابد تا برای به دست گرفتن زمام کوفه به آنجا برود لذا اوضاع بصره را موقتاً به برادر خود می‌سپارد و این امر موجب می‌شود تا سلیمان فرصتی برای گردآوری نفرات به منظور یاری امام حسین (ع) در بصره فراهم آورد.

 

در همین اثنا، فردی به نام جارود بن منذر که دخترش به تازگی به نکاح عبیدالله درآمده است از ترس اینکه شاید سلیمان مأموری از سوی خود عبیدالله باشد تا میزان خلوص  و ارادت بزرگان بصره را به خود و خلافت یزید بسنجد، سبب می‌شود که عمال عبیدالله از مخفیگاه سلیمان مطلع شوند و به این وسیله سلیمان بن رزین به عنوان نخستین سفیر امام حسین (ع) پیش از شهادت مسلم بن عقیل در کوفه به دستور مستقیم عبیدالله در بصره به شهادت می‌رسد.

 

در این مجموعه تلویزیونی در گونه تاریخی و مذهبی که تهیه کنندگی آن را محسن علی‌اکبری به عهده داشت، بازیگرانی همچون حسین یاری، زیبا بروفه، محمود پاک‌نیت و نورا هاشمی به ایفای نقش پرداختند.