به گزارش کرب و بلا، واقعه عاشورا و جانفشانی و فداکاری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان از جمله رویدادهایی است که در اعصار گوناگون مورد توجه بسیاری از مردم جهان و ادیان مذاهب گوناگون قرار است و کتاب‌هایی پیرامون این واقعه بزرگ تاریخی و فرهنگ مرتبط به آن به رشته تحریر درآمده است.

 

از جمله کشورهایی که به تأثیر از واقعه عاشورا شاهد نگارش و انتشار کتاب‌های گوناگون در آن بوده‌ایم، بوسنی و هرزگوین است و از جمله کتاب‌هایی که در این راستا تحت عنوان «خورشید زیر سُم اسب‌ها»  توسط مصطفی کمالی به رشته تحریر درآمده به ابعاد تاریخی این واقعه بزرگ پرداخته است.

 

مصطفی کمالی؛ نویسنده شیعی مذهب و مدیر بنیاد فرهنگی «زنبق‌های سفید» در سارایه‌وو و نگارنده این کتاب است که در توضیح مختصات آن، گفت: این کتاب 216 صفحه دارد و در آن ابعاد قیام تاریخی سیدالشهدا (ع) در سه فصل برای خواننده شرح داده شده و مهم‌ترین ویژگی کتاب استفاده از منابع اهل سنت برای تبیین نهضت ماندگار حسینی است.

 

وی ادامه داد: قطع این کتاب وزیری  و برای نخستین بار در سال 2011 میلادی تألیف و منتشر شد و من با توجه به اهمیت نهضت امام حسین (ع) در حفظ و بقای اسلام و الهام بخشی آن به همه انسان‌های آزاده و حقیقت‌جو سعی در نگارش و انتشار این کتاب داشتم.

 

کمالی سابقه  آشنایی مردم و مسلمانان بوسنی و هرزگوین با واقعه عاشورا را با قدمت توصیف کرد و گفت: در گذشته‌‌های  دور در این رابطه دست‌کم در ادبیات شعری و نیز در تکیه‌خانه‎های دراویش بوسنی یاد عاشورا و کربلا به چشم می‎خورد اما به آنچه رخداده و چگونگی آن، کم‎تر پرداخته شده  و این کتاب تلاش دارد در این راستا و معرفی کیفیت و چگونگی این واقعه اطلاعاتی د اختیار مخاطب خود قرار دهد.

 

وی در مورد محتوای کتاب تصریح کرد: آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده است درباره نهضت نجات‌بخش حضرت امام حسین (ع) است که با مقدمه‌ای کوتاه درباره این نهضت، معرفی شرایط پیدایش این نهضت، معرفی یزید، معرفی امام حسین (ع) و پس از آن جریان آنچه رخ داد در سه فصل با عناوین «از مدینه تا کربلا»، «در کربلا» و «از کربلا تا مدینه» به صورت مختصر بیان شده است.

 

کمالی ادامه داد: اغلب مسلمانان بوسنی اهل سنت هستند و لذا من تعمداً در شرح مطالب این کتاب به سراغ منابع تاریخی مکتوب از سوی راویان اهل سنت رفتم که در فهرست این کتاب بیش از 134 عنوان از آن‌ها نام برده شده است که «صحیح البخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن النسائی»، «تاریخ الطبری»، «الکامل فی التاریخ»، «تاریخ‌الاسلام (شمس‌الدین الذهبی)»، «البدأ والتاریخ»، «البدایه والنهایه»، «انساب الاشراف»، «الفتوح»، «الاصابه»، «اثبات الوصیه»، «تاریخ الیعقوبی» از آن جمله است.

 

مدیر بنیاد فرهنگی «زنبق‌های سفید» در سارایه‌وو تأکید کرد: البته این کتاب، اکنون تنها کتاب درباره امام حسین (ع) به زبان بوسنیایی نیست. در سال‌های بعد نیز چند عنوان کتاب دیگر نیز از فارسی مانند کتاب «سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا» نوشته‌ صادق نجمی و نیز «تاریخ نهضت عاشورا» از مرحوم ابراهیم آیت به زبان بوسنیایی ترجمه شده است. همچنین مجموعه 5 جلدی «پیشوایان هدایت» ترجمه شده ولی هنوز چاپ نشده است.

 

کمالی به ذکر محتوای هر یک از سه فصل این کتاب پرداخت و گفت: فصل اول کتاب «از مدینه تا کربلا» نام دارد و ترکیدن دمل چرکین یزید فرزند معاویه، چهره معلوم‌الحال، دستی از غیب، جدایی(ترک) مدینه منوره، دعوت به کوفه، حرکت اهل بیت پیامبر (ص) به سوی عراق و نماینده امام حسین (ع) در کوفه عناوین این فصل از کتاب را به خود اختصاص می‌دهند.

 

وی افزود: در فصل دوم با عنوان «از کربلا تا کربلا» بخش‌هایی به نام «ورود امام حسین (ع)» و «اهل بیت(ع) به کربلا»، «شب عاشورا»، «شمار نیروهای دو طرف»، «عاشورا؛ روز فاجعه خاندان پیامبر(ص)»، «شهدای خاندان پیامبر(ص)»، «شهادت امام حسین (ع) و تراژدی جهان آفرینش» را شامل می شود.

 

کمالی در پایان گفت: فصل سوم «از کربلا تا مدینه» نام گرفته است و در آن به عناوینی مانند «سر مبارک امام حسین(ع) و شهدا پیشگامان نهضت»، «اهل بیت (ع) در کوفه»، «اسرای اهل بیت (ع) در مجلس ابن زیاد»، «نشانه‌های آینده»، «شهر پیامبر (ص) در ماتم»، «اسرای اهل بیت (ع) به سوی شام»، «خاندان پیامبر (ص) در بارگاه یزید»، «چوب یزید بر لبان مبارک فرزند پیامبر (ص)»، «پیام جاودانه خطبه حضرت زینب(س)»، «سرانجام سر مبارک امام حسین (ع)» و «بازگشت عزتمندانه» اشاره شده است.