به گزارش کرب و بلا، سیدمحمدمهدی جعفری؛ مفسر قرآن و پژوهشگر دینی گفت: برخی محافل و روضه‌خوانی‌ها که معمول هم شده است متأسفانه  آفت بزرگ برای قیام عاشوراست و موجب شده روح کلی این واقعه بیان نشود و اغلب از این واقعه برای به گریه انداختن مردم یا بازارگرمی محافل استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: در برخی ای این محافل مطالبی از سوی برخی روضه‌خوانان و مداحان مطرح می‌شود که با کمال شرمساری دون‌ شأن امام حسین (ع)، قیام عاشورا، شیعه و انسانیت است تا جایی‌که مقصود و هدف اصلی امام حسین (ع) در لابه‌لای برخی مسائل ظاهری مثل صرفاً گریه کردن از بین رود.

 

این مفسر قرآن تصریح کرد: باید اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) بیش از پیش تبیین شود و راه اصولی آن است که از خرافات و برخی مسائل نادرست پرهیز کنیم و چیزی که در این زمینه لازم و ضروری است اینکه نگرش به عاشورا باید از نظر مبانی تئوری اصلاح شود چراکه از جنبه عملی امروز به محافل ظاهری بیشتر بها داده می‌شود و متأسفانه عامه مردم بیشتر دنبال مسائل ظاهری یا صرفاً عزاداری و گریه کردن هستند.

 

جعفری افزود:  در سال‌های اخیر در محافل عزای امام حسین (ع) متأسفانه کمتر مشاهده می‌شود که  جماعت عزادار به دنبال دست‌یابی به مفاهیم معرفتی این واقعه بروند. اگر خرافات و حجاب‌ها از قیام عاشورا رفع شود، حقیقت روشن می‌شود و این رسالت و وظیفه محققان و روشنفکران دینی است که باید این هدف را دنبال کنند.

 

وی تأکید کرد: قیام عاشورا یک عمل انسانی بود، یعنی امام حسین (ع) داعیه حکومت و رسیدن به جاه و مقام نداشت. امام حسین (ع) از زمانی که به مکه رفت و از مکه به سمت کوفه حرکت کرد و حتی زمانی که در کربلا بود، به خوبی اهداف قیام خود را تبیین کرد. ایشان در تبیین اهداف قیام خود به مسائل اخلاقی و انسانی توجه داشت و در اثبات این مدعا، جواب نامه معاویه که نوشته بود: تو در جهت تحریک مردم علیه ما برنیا و به امر به معروف و نهی از منکر خود مشغول باش،  ایشان به او نوشته بودند: من چون آن پیمان آتش‌بس را که با برادرم منعقد کرده‎‌ای را امضا کرده‌ام به آن احترام می‌گذارم کاری علیه شما انجام نمی‌دهم و فقط حقایق را بیان می‌کنم، اگر بخواهم نهی از منکر کنم، بزرگ‌ترین منکر در جامعه اسلامی وجود خود تو ست.

 

جعفری در پایان گفت: منکر یعنی آنچه خلاف عقل موردپسند انسان‌هاست. اگر انسانی به دیگر انسان‌ها ظلم کند و حقوق آن‌ها را از بین ببرد، این خود بزرگ‌ترین منکر است. امام حسین (ع) می‌خواست بزرگ‌ترین منکر را که مانع رشد و تعالی انسان و مانع ترویج اخلاق حسنه و انسانی در جامعه است، از میان بردارد. بر ما به عنوان یک رسالت و وظیفه واجب است تا هدف اصلی قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنیم و  از نظر اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌توانیم از قیام و عمل امام حسین (ع) برای غلبه بر بحران‌ها اخلاقی و اجتماعی بهره ببریم.