به گزارش کرب و بلا، جابربن عبدالله انصاری از صحابی پیامبر اکرم (ص) نخستین زائر اربعین امام حسین (ع) است که پس از چهل روز از واقعه عاشورا به بزرگداشت حماسه حسینی می‌پردازد و لذا این عمل یعنی زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از فضیلت خاصی برخوردار است چنانکه امام صادق (ع) فرمود: کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن علی (ع) باشد اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌‌نماید.

 

حجت‌الاسلام حمید احمدی؛ رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین در همین باره یعنی اهمیت زیارت اربعین و جایگاه آن در فرهنگ تشیع گفت: زیارت اربعین بازنما و پژواک اهداف عاشورا است و متن زیارت اربعین که امام صادق (ع) آن را بیان می‌کند، اهداف قیام عاشورا را به خوبی تبیین می‌کند. زیارت اربعین منشوری از اهداف و قیام حضرت سیدالشهدا (ع) استف او که برای نجات بشر دست به قیام زد.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل است که قرائت زیارت اربعین بسیار تاکید شده و دارای اهمیت است. زیارت اربعین نشان می‌دهد که امام حسین (ع) با چه رویکرد و هدفی به قیام علیه ظلم و جور زمان پرداخت و اگر در زندگی سلوک حسینی و زندگی اربعینی داشته باشیم، می‌توانیم از ظلم و تحیر، سرگردانی و کج راهه‌ها نجات پیدا کنیم و به آگاهی دست یابیم.

 

حجت‌الاسلام احمدی، اربعین را از چند جهت برای عالم تشیع حائزاهمیت دانست و گفت: اهل بیت (ع) طبق مطالب روایی و تاریخی روز اربعین از شام به کربلا برمی گردند و سر مبارک شهدا در روز اربعین به بدن آنها ملحق شده و در کربلا و پس از 40 روز دفن می‌شود. یکی از صحابه پیامبر زیارت اربعین را در این روز را قرائت می‌کند و همچنین امام صادق (ع) زیارت اربعین را مورد تأکید و توجه قرار داده‌اند.

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: امام حسن عسگری (ع) فرمودند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاهُ الْخَمْسِینَ وَ زِیارَهُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فـِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ مؤمن پنج نشانه دارد: نمازهای پنجاه گانه روزانه (از واجب و مستحب)؛ زیارت اربـعین؛ انـگشتر در دست راست کردن؛ پیشانی را هنگام سجده بر خاک گذاشتن؛ و بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم نماز را بلند گفتن و لذا اربعین و زیارت اربعین جزو فرهنگ خاص شیعه بوده و جزو هویت شیعه است.

 

وی اظهار داشت: تامل در معانی زیارت اربعین موجب بصیرت‌افزایی می‌شود و تحیر، سردرگمی و رفتن به ناکجاآباد و کج‌راهه‌هایی که درست شده، مشکل اصلی بشریت است، بنابراین در این روزگار به شدت نیاز داریم تا با الگوگیری از زندگی ائمه اطهار بتوانیم از این سردرگمی نجات پیدا کنیم. امام علی (ع) می‌فرمایند برای دعا و استغاثه و روزنه امید و شکوه‌ها و طرح شکایت‌ها به ملجأ و پناهگاهی نیاز داریم و اگر به سمت ولایت معصومان نرویم، بصیرت هم محقق نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمدی در پایان گفت: اربعین بخشی از هویت مسلمانان است و اهل بیت و امام حسین (ع) بین اهل سنت و تشیع مشترک است و علمای اهل تسنن و تشیع همواره در منابع تاریخی نقل می کنند که برای حفظ و گسترش سنت پیامبر اکرم (ص) و دین اسلام تلاش می‌کنند و همه این موضوعات نقاط مشترک بین مسلمانان است و امام حسین (ع) می‌تواند پیام بشریت دین پیامبر و حفظ دین اسلام است، به همین دلیل می تواند منشا حرکت و همدلی بین مسلمانان باشد.