به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی؛ عضو هئیت علمی و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث‌المصطفی که در سخنرانی مجازی با موضوع «قرآن و امام حسین (ع)» حضور داشت، به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنگامی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند، حکومت‌هایی مانند بنی‌امیه روی کار آمدند و تمام تلاش خود را به کار بستند کوشیدند تا قرآن را از صحنه زندگی مردم دور کنند اما امام حسین (ع) با قیامشان، قرآن را احیا کرده و مهجوریت قرآن را تا حدودی از بین بردند.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث افزود: سیدالشهدا (ع) خدمات زیادی را به قرآن ارائه فرموده و نخستین خدمت ایشان به قرآن، تفسیر کلام خداست آن هم در شرایطی که بنی‌امیه مشکلات بسیاری به وجود آورده و خفقان شدیدی بر جامعه حکم‌فرما بود و ما شاهد هستیم که از امام حسین (ع) هفده مورد حدیث درباره تفسیر برخی آیات قرآن موجود است.

 

وی تصریح کرد: میراث دیگر امام حسین(ع) در این عرصه، بیان روش فهم قرآن است، ایشان در مواردی، ضمن بیان تفسیر آیه، شیوه فهم و روش‌شناسی آن را نیز بیان فرمودند.

 

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی تفسیر به رأی آیات قرآن را مذموم و ممنوع دانست و گفت: علاوه بر آنچه گفته شد، امام حسین (ع) مراتب فهم قرآن را توضیح دادند. در حدیثی از امام حسین (ع) آمده است که قرآن دارای ظاهری زیبا و از نظر ادبی در اوج است و باطن عمیقی دارد.

 

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در روایت دیگری فرمودند: چهار مرتبه برای فهم قرآن وجود دارد که شامل عبارت، اشاره، لطایف و حقایق است. منظور از «عبارت» این است که عموم مردم می‌توانند قرآن بخوانند و لذت ببرند. «اشاره»، به انسان‌های خاص مربوط می‌شود؛ افرادی که تدبر می‌کنند و نکاتی از قرآن به دست می‌آورند. «لطایف» را به اولیای الهی و افرادی مربوط دانست که ارتباطات ویژه‌ای با خدا دارند و «حقایق» برای انبیاست.

 

این محقق و پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه مهجوریت‌زدایی از قرآن، خدمت دیگری بود که امام حسین (ع) انجام دادند، گفت: شکرگزاری در مورد نعمت قرآن، آوردن این کتاب مقدس آسمانی به عرصه عملی زندگی است، کاری که امام حسین (ع) انجام داد و اگر ما خود را پیرو اسلام ناب می‌دانیم، باید راه امام حسین (ع) را برویم و راه امام (ع)، عمل و خدمت به قرآن است.

 

وی افزود: وقتی زندگی امام حسین (ع) را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم زندگی ایشان براساس قرآن شکل گرفته بود و قرآن در آن موج می‌زند و یکی از ابعاد آن، جاری بودن قرآن در اخلاق امام حسین (ع) است.

 

استاد جامعهالمصطفی‌العالمیه با اشاره به اینکه قرآن در زندگی امام (ع) جاری بود، به نقش قرآن در نهضت عاشورا گریزی زد و گفت: هجرت و جهاد امام حسین (ع) براساس آیات قرآن بود و ایشان بار‌ها در خطبه‌ها، سخنرانی‌ها و حتی وصیتشان، به آیات قرآن استناد فرمودند.

 

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، در پایان با بیان اینکه قرآن نقش بزرگی در زندگی امام حسین (ع) داشت، ادامه داد: زیرساخت زندگی ایشان قرآن بود و اگر خود را ارادتمند امام (ع) می‌دانیم، باید اخلاقمان قرآنی باشد و از انس با قرآن غافل نباشیم.