به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نصوری؛ معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت، زیارت عاشورا را از نگاه آموزه‌های مهدوی و امام شناسانه مورد بررسی قرار داد و گفت: وقتی صحبت از عظمت مصیبت امام حسین (ع) می‌شود منظور مظلومیتی است که در تاریخ سابقه نداشته و به این دلیل همه اهالی آسمان و زمین برای آن سوگوار هستند.

 

وی ادامه داد: در زیارت عاشورا می‌خوانیم که «وَ عَظُمَتِ المَصیِبَهُ بِکَ عَلَینَا وَ عَلَی جَمِیعِ أَهلِ الإِسلَام» و نیز «أَنْ یُعْطِیَنِی بِمُصَابِی بِکُمْ». اما از اینکه در دو موضع از زیارت عاشورا مصیبت امام حسین (ع) را مصیبت خودمان معرفی می‌کنیم، برای چیست؟ حضرت سیدالشهدا (ع) امام ما و فرزند امیرالمؤمنین (ع) و زهرای مرضیه (س) است که و عملاً فرزند پیامبر اکرم (ص) نیز محسوب می‌شوند ، براساس تفکر شیعی امام هر عصر و زمانی، پدر معنوی مردم است  و ما گویی در سوگ پدر معنوی خود عزادار و مصیب‌زده هستیم.

 

حجت‌الاسلام نصوری تصریح کرد: عشق و محبت به آن حضرت (ع) در سرشت ما نهاده شده و ‌این اُنس درونی است که ما در مصیبت امام حسین (ع) شریک هستیم. از این روست که وقتی ایام محرم هنوز فرا نرسیده همه تدارک می‌بینند تا برای شخصیتی که عاشق و شیفته او‌ هستند، سوگواری کنند.

 

وی افزود: علاوه بر این شیعه با این سوگواری و ابراز مصیب‌زدگی تلاش می‌کند در مسیر آرمان‌های امامی قرار گیرد که برای احیا و حفظ دین رسول خاتم (ص) از همه هستی خود گذشته است.

 

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت، امام حسین (ع) را مظهر انسانیت، شرافت و آزادگی معرفی کرد و گفت: به همین دلیل مصیبت آن حضرت (ع) مصیبت بر انسانیت و مصیبت بر شرافت است. همچنین، شیعیان با امامان معصوم (ع) خود در اصل خلقت نیز اتحاد وجودی دارند پس مصیبت امام حسین (ع)، مصیبت آن‌ها نیز تلقی می‌شود.

 

وی به تاریخ پس از شهادت سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: در بررسی در سیره ائمه (ع) بعد از ایشان می‌بینیم که همگی توجه ویژه‌ای به امام حسین (ع) دارند، چون امام حسین (ع) ویژه برای خدا به میدان آمده، خدا هم ویژه برای امام حسین (ع) عمل کرده است و تأثیر این ویژه نگری قطعاً بر روی زائران و عزاداران ایشان نیز خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام نصوری تأکید کرد: وقتی مصائب وارد شده بر امام حسین (ع) و یارانش را مرور کنیم به عظمت این جنایات و مصیبتی که بر سیدالشهدا (ع) و اهل بیت‌شان وارد شد، پی می‌بریم برای همین هم در زیارت عاشورا می‌خوانیم که «مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» چرا که نه فقط اهل زمین بلکه اهل آسمان‌ها نیز داغدار این مصیبت اعظم هستند.

 

وی افزود: روایات متعددی در عظمت سوگواری و گریه بر مصیبت اباعبدالله‌الحسین (ع) داریم و مراد از بزرگی مصیبت امام حسین (ع) مظلومیت بی‌مثال است که تا امروز در تاریخ سابقه نداشته برای همین هم آسمانیان به اندازه اهل زمین سوگوار این مصیبت هستند.