به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه گفت: در جریان برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال و با توجه به شیوع بیماری کرونا تجربه گران‌سنگ و ارزشمندی را در برپایی مجالس به دست آوردیم و در کمال سادگی و بدون تشریفات این مهم محقق شد.

 

وی ادامه داد: کرونا در عین حالیکه مسائل و مشکلاتی را برای جامه بشری پدید آورد اما توانست جلوه‌ای از ابتکارات و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده و البته بسیار ممتاز جامعه را برای برگزاری باشکوه این مراسم‌ها به کار گیرد.

 

حجت‌الاسلام گلزده تصریح کرد: امام محمدباقر(ع) در حدیثی معروف می‌فرمایند: «کُونُوا دُعَاهَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ...» یعنی، مردم را با غیر زبان خود دعوت کنید تا پارسایى و سخت کوشى و نماز و خوبى را از شما ببینند چرا که اینها، خود بهترین مبلغند.» باید به همه دست‌اندرکاران مجالس و محافل حسینی گفت که از این سخن ارزشمند نهایت استفاده را کرده و به گسترش و ترویج این فرهنگ ناب از مسیر حُسن رفتار و توجهی که نسبت به اطرافیان خود دارند این کار را انجام دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: ظرفیت هیئت‌های مذهبی همانند دوران دفاع مقدس، پشتوانه عظیمی در کمک‌های مردمی، کارگشایی و گره‌گشایی و پشتوانه عظیمی در توجیه نسل جوان متدین برای همراهی با مقوله سلامت است و براین اساس باید ظرفیت فعالیت‌های هیئتی‌ها بعد‌ها بیشتر مشخص شود.

 

وی افزود: مردم خود به مدیریت محافل و مجالس عزا همت گماردند و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی این روند به بهترین شکل به انجام رسید و نشان از این داشت که مردم هیئتی و مسجدی تا چه اندازه وفادار به سلامت، مواسات و همدلی و اشاعه آن در جامعه هستند.

 

این جامعه‌شناس دینی تأکید کرد: جمع‌هایی از گروه‌های جهادی و بچه‌های هیئتی از جمله طلاب و گروه‌های توانمند در این ساحت ظرفیت روضه‌های خانگی، مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه و دستگیری از گرفتاران را پوشش دادند و شاهکاری از ظرفیت دینی و مذهبی آفریدند ، قطعاً اثرات آن بر همگان روشن خواهد شد.

 

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای خراسان درباره بایسته‌های حفظ همبستگی در هیئت‌های مذهبی اظهار داشت: باید پیوند شور و شعور را ارتقا دهیم یعنی وقتی شور و شعور با هم گره می‌خورد، شعور را طراحی، هدف‌گذاری و ظرفیت‌سازی می‌کند. شعور با آمدنش آستین همت را بالا می‌زند و مردانه کار را به نتیجه می‌رساند و این یک اتفاق استراتژیک است. اتفاق دوم پیوند ساحت شور و شعور استیعنی علما، خطبا و از طرف دیگر مادحین و هیئت‌داران، پیوند این مجموعه را در آینده سامان می‌دهند.

 

وی ادامه داد: اتفاق سوم عبارت از این است که توده جامعه به‌ویژه نسل جوان ارتباط وثیق خودشان را با مسجد، حسینه و هیئت حفظ کنند و در کنار دو پیوند شور و شعور و پیوند متولیان شعور و شور، در بستر هیئت و نگاه حاکم و فراگیر ولایت‌مداری که تحقیقاً دورنمای حساب‌شده‌ای است، نگاه به آینده و آینده‌پژوهی در حوزه مهدویت، انتظار، امید، آرزو و سرزندگی را طراحی کنند. البته این طراحی را باید در بافت اجتماعی مساجد، هیئت‌ها و حسینه‌ها، همانطور که در اصل دین و مبنای طراحی اهل‌بیت (ع) بوده، پیاده کنند تا تأثیرگذار و مؤثر باشد.

 

گلزاده در پایان اظهار کرد: امیدوارم آنطور که اهل‌بیت(ع) فرمودند، بتوانیم این ساحت‌ها را تقویت کنیم و جلوی افراط و تفریط را با نگاه ولایت‌مدارانه و ظرفیت حاکمی که این جمع‌های مقلد و مرجعیت‌محور و در واقع ایثارگر و فداکار و دلداده اهل‌بیت (ع) دارند، بگیریم.