به گزارش کرب و بلا، این همایش که اولین همایش ملی ثبت شده در ISC است و اهمیت فراوانی در تشکیل تمدن نوین اسلامی دارد، با دعوت از تمامی اساتید، نخبگان، حوزویان، پژوهشگران و دانشگاهیان در پنج حوزه دین و فرهنگ، ادبیات، سیاست و نظام بین‌الملل و حوزه اجتماعی و هنری برگزار می‌شود.

 

جایگاه اربعین در وحدت آفرینی جوامع اسلامی، کارکرد اربعین در مبارزه با قومیت‌گرایی، تحلیل و بررسی خطبه‌های اربعینی از جمله محورهای بخش دین و فرهنگ این همایش است.

در بخش ادبیات موضوعاتی چون سفرنامه‌نویسی اربعین، گزارش‌نویسی اربعین، اربعین در داستان‌های نویسندگان معاصر مسلمان و نقد و تحلیل آثار ادبی مرتبط با اربعین  تعیین شده است. 

 

راهکارها و موانع جهانی‌سازی اربعین ،  نقش اربعین در معرفی اسلام حقیقی به جهان و پیاده‌روی ابعین و وحدت ملل مسلمان و غیر مسلمان از جمله محورهایی است که توسط دبیرخانه همایش برای ارسال آثار در بخش سیاست و نظام بین‌الملل در نظر گرفته سشده است.

 

دبیرخانه همایش در حوزه اجتماعی با محورهایی از جمله اربعین و کاهش فاصله طبقاتی، اربعین و جوانان اروپا و امریکا، اربعین و قانون‌مداری و همچنین بخش هنر با زیرموضوعاتی از جمله نقش اربعین در هنرهای نمایشی و سینما، نقش حماسه حسینی در هنرهای تجسمی و عکس و فیلم کوتاه از پیاده‌روی اربعین، پذیرای آثار علاقه‌مندان به شرکت در این همایش است. 

این گزارش حاکی است، جهت  تسهیل امکان ارسال آثار اندیشمندان و محققان به این همایش، مهلت ارسال آثار تا پایان شهریورماه تمدید شده است و با توجه به محدودیت‌های شیوع بیماری کرونا این همایش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و درمانی همزمان به‌ صورت حضوری برگزار و همزمان جهت بهره‌مندی عموم دانشگاهیان و علاقه‌مندان به موضوعات مطرح شده در این همایش، پخش زنده نیز خواهد داشت. 

 

لازم به ذکر است، اطلاعات تکمیلی در خصوص موضوعات ارسال مقاله و نیز مقررات شرکت در همایش در وب‌سایت دبیرخانه همایش به نشانی www.arbaeenuma.ir درج شده است.

 

یادآور می‌شود، اولین همایش ملی «اربعین؛ اعتلای فرهنگ حسینی، تحقّق تمدن نوین اسلامی» روز سه‌شنبه 15 مهرماه همزمان با ایام اربعین حسینی برگزار خواهد شد.