به گزارش کرب و بلا، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری؛ معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فرازهایی از زیارت عاشورا گفت: نزدیک‌ترین راه برای قرب الهی، دوستی با امام حسین(ع) و برائت از دشمنان ایشان است و آنچه که در عاشورا رخ داد و جانفشانی یاران امام حسین(ع) می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان در اری رساندن به مهدی(عج) باشد.

 

وی ادامه داد: نام  مبارک امام حسین (ع) 11 مرتبه در زیارت عاشورا آمده است در عباراتی همچون « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیهاً  بِالْحُسَینِ» یا «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَهَ الْحُسَیْنِ» و  البته با احتساب صد لعن و صد سلام تکرار نام اباعبدالله به 506 مرتبه می‌رسد و کنیه‌های آن حضرت(ع) هم در این زیارت 6 مرتبه به چشم می‌خورد که عبارتند از اَباعَبْدِاللَّهِ، ابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، ابْنَ رَسُولِ‌اللَّهِ، ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ، ابْنَ فاطِمَهَ، ابْنَ ثارِهِ و در دو موضع هم القاب حضرت(ع) آمده است همچون «ثارَ اللَّهِ» و «الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ».

 

حجت‌الاسلام نصوری تصریح کرد: اما این تکرر نام و القاب امام حسین(ع) در زیارت عاشورا به چه منظور است؟ به نظر می‌رسد که این نام بردن از حضرت(ع) در جای جای زیارت عاشورا و احترام گذاشتن به ایشان نقشه راهی است تا در عمل و در همه مواضع زندگی نیز چنین احترامی را در مقابل حضرت(ع) اعمال کنیم.

 

وی به شاخصه دیگر موجود در زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از زیارت عاشورا به شناسنامه شخصی امام حسین(ع) نیز پرداخته شده است، مثل اینکه ایشان ثارالله هستند و پدرشان امیرالمؤمنین(ع)، سیدالوصیین و مادرشان فاطمه الزهرا (س) و محل شهادت‌شان کربلا است: «فِی مَقَامِی هَذَا» و زمان شهادتشان در روز عاشورا «فی هذَا الْیَوْمِ».

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: امام حسین (ع) در زیارت عاشورا به عنوان باب الله، باب الرسول، باب الزهرا، باب امیرالمومنین، باب الحسن نیز معرفی شده اند یعنی اگر کسی بخواهد به خدا و اهل بیت تقرب پیدا بکند، نزدیکترین راه قرب و برقراری ارتباط او، قبول سرپرستی و موالات سیدالشهدا (ع) و برائت از دشمنان ایشان می‌شود.

 

حجت الاسلام نصوری در ادامه مطلب فوق افزود: در فرازی دیگر از زیارت عاشورا می‌خوانیم: «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی امیرِالْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَهَ وَ اِلَی الْحَسَنِ‌ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ وَ بِالْبَراءَهِ مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْحَرْبَ»؛ در این عبارت از زیارت عاشورا نقش محوری امام حسین(ع) به عنوان کلید ارتباط با خدا و اهل بیت(ع) اشاره شده است اینکه اگر کسی موفق به برقراری ارتباط کامل با روح و مکتب نورانی سیدالشهداء(ع) شود در حقیقت به خداوند و انوار مقدس خمسه طیبه(ع) نیز تقرب جسته است.

 

وی گفت: با این تفاصی مشاهده می‌شود که توجه به امام حسین(ع) عملاً توحیدمحوری، پیامبرمحوری، امیرالمومنین‌محوری، زهرا‌محوری و امام حسن (ع) محوری است یعنی امام حسین(ع) شاه‌راهی است که با توجه به ایشان می‌توان در مسیر توحید قرار گرفت لذا هر روز با خواندن زیارت عاشورا می‌‌توانیم این نورانیت اباعبدالله(ع) را در زندگی کسب و پیاده کنیم و با تقربی که به ایشان داریم بتوانیم به خدا و رسول خدا(ص) و پدر بزرگوارشان امیرالمومنین و فاطمه زهرا (س) و امام حسن مجتبی (ع) نیز نزدیک شویم.

 

حجت الاسلام نصوری تأکید کرد: نکته جالب دیگری که وجود دارد اینکه در زیارت عاشورا توجه و سلام ویژه به حضرت علی‌اکبر (ع) شده است. ایشان شاخص‌ترین و با عظمت‌ترین سرباز بنی‌هاشم در نهضت عاشورا و در اخلاق و رفتار و سیره شبیه‌ترین شخصیت به پیامبر اکرم(ع) بود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در ابتدای زیارت عاشورا، حضرت علی‌اکبر(ع) در دو موضع در ضمن یاران حضرت سیدالشهداء مورد اشاره قرار می گیرد، آنجا که گفته می‌شود«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ» که به حضرت علی اکبر(ع) در زمره همان ارواح آرمیده در جوار سیدالشهداء اشاره شده است و موضع دوم هنگامی که می گوییم «عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ» حضرت علی اکبر(ع) در این عبارت نیز در ضمن جمیع شهدای دشت کربلا مورد اهدای سلام کسی که زیارت عاشورا می‌خواند قرار می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام نصوری در پایان گفت: در بخش‌های دیگری از زیارت عاشورا نیز هم به شهدای بنی‌هاشم و غیر اشاره می شود که نشان از شخصیت بی‌بدیل آنها و ارادت خاص نسبت به امام زمان شان دارد، اینکه در راه آرمان‌های امام خود ایستادگی و مقاومت کردند و امام زمان‌شان را تنها نگذاشتند.