به گزارش کرب و بلا، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود ضمن ابراز تأسف از عدم امکان زیارت عتبات عالیات به دلیل شیوع بیماری کرونا، ارتباط مردم ایران با ملت شریف و سرزمین عراق را ارتباطی تاریخی و ناگسستنی دانست و تأکید کرد: در همه خانواده‌های ایرانی، بخشی از خاک عراق به عنوان تربت کربلا وجود دارد.

 

وی مراسم سوگواری ماه محرم امسال را متفاوت از سال‌های پیش توصیف و بیان کرد: خوشبختانه در ماه محرم امسال توانستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌گونه‌ای عمل کنیم که حداقل آسیب ممکن به مردم از نظر ویروس کرونا برسد.

 

نمکی با بیان اینکه تعداد تخت‌های مورد نیاز و میزان مراقبت‌هایی که باید از زائران اربعین حسینی صورت گیرد با قابلیت‌های موجود و اپیدمی بیماری در دو کشور، قطعاً می‌تواند زحمات ایران و عراق را چند برابر افزایش دهد، تأکید کرد: همان‌گونه که ما دوستانی در دنیا داریم، دشمنانی هم داریم که می‌خواهند از ما به عنوان افراد بسیار بی‌توجه به سلامت مردم، چهره زمخت و زشتی را به دنیا نشان دهند و همه باید ثابت کنیم که شیعیان و عاشقان امام حسین (ع) از مترقی‌ترین افراد روی زمین هستند.

 

وزیر بهداشت، برگزاری مراسم اربعین امسال را در عین شکوه اما متفاوت از سال‌های قبل دانست و تصریح کرد: علیرغم عشق وافر همه زائران امام حسین (ع) به حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین اما امسال به ناچار باید به شیوه دیگری و زیارت از راه دور عمل کنیم.

 

نمکی بر لزوم هم‌اندیشی در خصوص چگونگی برگزاری این مراسم اصرار ورزید و افزود: در سال شیوع همه‌گیر بیماری کرونا شاید بهترین شیوه ابراز ارادت به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل (ع)، شیوه‌های جدیدی باشد که تاکنون تجربه نکرده‌ایم. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و علما و اهل فرهنگ در ایران و عراق باید دور همدیگر جمع شوند تا بر روی شیوه عزاداری اربعین امسال برنامه‌ریزی مفصل‌تری کنیم و به دنیا اثبات کنیم هم عشق به امام حسین (ع) را در حد اعلا داریم و هم عشق به حفظ سلامت مردم و با همکاری دو کشور برای مبارزه جدی با کووید 19 تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر به مرحله مهار بیماری برسیم.

 

در ادامه وزیر بهداشت عراق نیز ضمن ابراز خرسندی از موفقیت‌های نظام پزشکی ایران در مقابله با بیماری کرونا، بر اهمیت آگاهی‌بخشی ملت دو کشور عراق و ایران در خصوص برگزاری مراسم اربعین تأکید کرد و اظهار داشت: هرسال مشتاق بودیم و جای افتخار بود که در مراسم اربعین حسینی، از میلیون‌ها ایرانی و عاشقان امام حسین (ع) از سراسر جهان در عراق، پذیرایی کنیم اما با توجه به حساسیت بیماری کووید 19 مشکلاتی داریم و حتی در مورد میلیون‌ها عراقی که برای زیارت به کربلا می‌روند، با مشکلات جدی روبرو هستیم و مسئله مهم در حال حاضر برنامه‌ریزی برای آگاهی بخشی به مردم ایران و عراق جهت زیارت از راه دور اربعین حسینی است.

 

حسن التمیمی یادآور شد: ما کاملاً عشق حسینی و عشق زیارت عتبات عالیات را درک می‌کنیم و تصمیم به محدودیت برای زیارت مستقیم و حضور فیزیکی در کربلای معلی و عتبات عالیات، بسیار تلخ است اما برای حفاظت از زندگی و سلامت مسلمانان لازم است که با همکاری یکدیگر، اقدام پیشگیرانه‌ای جهت جلوگیری از انتشار بیماری کرونا در دو کشور، انجام دهیم.

 

وزیر بهداشت عراق ضمن تقدیر از حمایت‌های وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران از عراق، مراتب تقدیر و تشکر خود و ملت عراق را از حمایت‌های همیشگی رهبر انقلاب اسلامی ایران، ملت، دولت و وزارت بهداشت و نیروهای بهداشتی و درمانی ایران ابراز کرد.