به گزارش کرب و بلا، آیت‌الله محمدعلی جاودان؛ استاد حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق خود که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد یکی از مهمترین آثار و نتایج ماه محرم و اقامه عزا برای سیدالشهدا (ع) را پاک شدن نفس و جان انسان دانست.

 

وی گفت: نیاز است که انسان در حفظ و نگهداری این پاکی مراقبت از خویش نماید و با پرهیز از گناه آن را به معنویت ماه رمضان متصل کرده تا به این واسطه بتواند به مراتب بالاتری از تزکیه نفس دست یابد.

 

استاد حوزه علمیه  تصریح کرد: عمل صالح سبب طهارت و پاکی نفس می‌شود و اگر شخص اعضا و جوارح خود را از آلودگی گناه حفظ کند و تنها به عمل صالح مشغول باشد، می‌تواند طهارت و پاکی نفس خود را به مراتب افزایش دهد و انجام هر عمل صالح و پاکی موجب پیدایش شرح صدر در انسان می‌شود شرح صدر پیدا می‌کند و البته باید محاسبه‌ای داشت تا هر عملی بی‌حساب و کتاب انجام نشود.

 

آیت‌الله جاودان با اشاره به هدایت خاص الهی، عنوان کرد:‌ وقتی انسان در ماه‌هایی همچون محرم یا ماه مبارک رمضان بر اعمال خود بیشتر مراقبت کرده و عمل صالح انجام دهد  به طور قطع شامل هدایت خاصه الهی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مداومت در انجام کارهای صالح و پاک نیاز به صبر و استقامت دارد، تأکید کرد: ایستادگی و استقامت بر انجام عمل صالح به مرور بر جان و روح انسان نفوذ کرده و آن را پاک و طاهر می‌کند و همین طهارت و پاکی نفس انسان را به صراط مستقیم هدایت می‌کند.

 

این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: بهای هدایت خاص الهی، مراقبت و محاسبه نفس است و هدایت خاص برای کسانی که طالب آن باشند، خواهد بود و چنین افرادی بر اعمال و رفتار خود مراقبت دارند و شرح صدر پیدا می‌کنند، به واسطه همین عوامل به اذن الهی نیز وارد دارالسلام خواهند شد و هر آن کس که وارد دارالسلام شود، در حقیقت همسایه خداوند متعال بوده و خداوند او را به صورت خاص سرپرستی می‌کند.