به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ناصر رفیعی محمدی، کارشناس علوم دینی و استاد اخلاق پیرامون صحیفه سجادیه به ایراد سخن پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در سرتاسر دعاهای صحیفه سجادیه، اخلاق فردی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی را گنجانده و واژه‌هایی که در آن به کار رفته،  به واقع ترسیم یک راه زندگی است.

 

وی صحیفه سجادیه را یکی از مهمترین آثاری دانست که از امام معصوم(ع) به دست ما رسیده است و گفت: این کتاب ارزشمند مشتمل بر 54 دعای معروف است گرچه تعداد این ادعیه بیشتر است و برخی هم در قالب صحیفه کامله، دهها دعای دیگر به آن اضافه کرده‌اند.

 

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: امام سجاد (ع) در فرصت 34 ساله امامت، اجازه حضور در اجتماعات و برگزاری برنامه‌های عمومی را نداشتند به همین جهت یکی از رویکردهای امام این بود که در قالب دعا، حرف‌هایشان را بزنند و لذا دعاهای صحیفه سجادیه پُر از معارف، توصیه‌های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است برای مثال فقط کافی است دعای «مکارم الاخلاق» را که در مفاتیح‌الجنان نیز آمده است را مرور کنید.

 

وی اضافه کرد: امام سجاد (ع) در این دعا به نکات اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی اشاره دارند لذا صحیفه سجادیه که زبور آل محمد (ص) است بعد از قرآن و نهج‌البلاغه سومین اثری است که موجب افتخار شیعه و مسلمانان است.

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رفیعی اظهار کرد: زمانی که مرحوم آیت‌الله مرعشی (رضوان‌الله تعالی) یک نسخه از این کتاب برای شیخ الازهر جناب طنطاوی فرستاد او اظهار تأسف کرد و گفت: عمر من هدر رفته چرا این کتاب به من دیر رسیده است.

 

وی تأکید کرد: حتی مستشرقین و دانشمندان غربی که به ایران می‌آمدند و شیعه‌پژوه و ایرانی‌پژوه بودند و راجع ائمه اطهار (ع) مطالعه می‌کردند مثل هانری کربن  که استاد کرسی شیعه‌شناسی در دانشگاه پاریس بود وقتی از او پرسیده می‌شود که  ذکرتان چیست و چه دعایی می خوانید؟ در جواب می‌گوید: دعاهای صحیفه سجادیه.

 

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه گفت: صحیفه سجادیه کتابی است که به دست امام باقر (ع) رسیده و نسل به نسل به ما رسیده و کارهای سندشناسی روی آن صورت گرفته و شرح‌های فارسی و عربی بر آن تألیف شده است و لذا برای آشنایی یافتن با این کتاب ارزشمند به ویژه دعای مکارم الاخلاق باید کوشش و اهتمام ویژه‌ای داشت چرا که در سرتاسر این دعا، اخلاق فردی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی گنجانده شده و واژه‌هایی که در آن به کار رفته، مسیر را به ما نشان داده و ترسیم یک راه زندگی است.