به گزارش کرب و بلا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی؛ نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نقش و نفوذ مقتل‌خوانی و تأتیر آن در انتقال صحیح حماسه عاشورا گفت: لازم است تا سخنرانان و مداحان با آموختن مقتل‌خوانی، هنرمندانه آن را در جامعهه ادا کنند.

 

وی گفت: نوحه و روضهخوانی خوب است ولی به نظر می‌رسد هیچ کدام از آنها  جاى مقتل را نگیرد؛ این مسئله را از حیث استحکام تأثیرگذاری و استواری آن عرض می‌کنم چرا که ممکن است در نوحه‌ها و روضه‌ها، گاهی مباحثی کم و زیاد شود، ولی در مقتل صحت، استواری و استحکام نهفته است. مداحان ما می‌توانند هنرمندانه مقتل را به زبانی بگویند که در برانگیختن احساسات و عواطف مخاطبان نقش اساسی داشته باشد.

 

مبلغی تصریح کرد: دو شیوه مقتل‌خوانی موجود است در یکی که بسیار هم رواج دارد، مقتل به صورت کامل از ابتدا تا انتها ارائه می شود و در شیوه دوم نقل مقاتل به شکل موضوعی است و یک موضوع را از ابتدا تا انتها در مقتل مرور و آن را ارائه میدهند.

 

وی ادامه داد: با وجود آنکه همانطور که گفته شد شیوه اول در مقتل‌خوانی متداول است اما با توجه به زمان‌بر بودن و برای نتیجه‌بخشی بیشتر بهتر است تا شیوه دوم مورد توجه قرار گیرد چرا که بهترین روش مقتل‌خوانی موضوعی است، افزون بر این باید گفت که مقتل‌خوانی موضوعی، ما را با مفاهیم و اضلاع وقایع عاشورا به صورت ویژه آشنا می‌سازد.

 

این پژوهشگر دینی گفت: اگر بخواهیم چند موضوع را به عنوان مثال برای مقتل موضوعی ارائه کنیم می‌توانیم به مواردی مانند مقتل بکاء‌الحسین (موارد گریستن امام حسین(ع) در روز عاشورا)، مقتل الماء و العطش (آب در روز عاشورا و موارد تشنگی و حالات مربوط به تشنگی اهل بیت عصمت)، مقتل الشجاعه و الرجز(مقتل شجاعت و رجزهای یاران امام)، مقتل وقوف الامام عند الشهداء (حضور امام در نزد یاران خود به هنگام شهادت)، مقتل الخیام (خیمه‌ها از آغاز تا انتها)، مقتل شباب کربلا (مقتل یاران جوان امام) و... اشاره کنیم.