به گزارش کرب و بلا، پژوهشنامه «معارف حسینی» در شماره هجدهم خود ویژه حضرت رقیه (س)، با انتشار چندین مقاله و نیز معرفی کتاب سعی در تبیین شخصیت، زندگی و نحوه شهادت و اثرگذاری دردانه سیدالشهدا (ع) پس از واقعه عاشورا نموده است.

 

نخستین مقاله این شماره با عنوان «سرگذشت حضرت رقیه (ع) در کربلا و چگونگی شهادت ایشان» نوشته زهرا زحمتکش است و در ادامه به قلم محمد رنجبر حسینی مقاله‌ای در خصوص «نام و یاد حضرت رقیّه (س) در آثار و منابع کهن تا پایان قرن هفتم» درج و منتشر شده است.

 

«جلوه‌های تبلیغی و تربیتی حضرت رقیه (س) در مکتب حسینی» عنوان مقاله دیگری است که توسط علی فارسی مدان به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در این اثر حضرت رقیه (س) را تربیت یافته عزت حسینی و عفت زینبی دانسته و جلوه‌های تربیتی حضرت همچون معرفت‌شناسی، صبر و استقامت، گذشت و ایثار و نیز جنبه‌های تبلیغی این بانوی بزرگوار از جمله پیام‌رسانی، احیای امر اهل‌بیت (ع)، رسوا کردن هیئت حاکمه و حمایت از مظلوم را ترسیم نموده است.

 

«حضرت رقیه (س) در آینه شعر معاصر عربی» نوشته سید مهدی نوری کیذقانی، «احوالات حضرت رقیه (س) در منابع تاریخی» اثر مشترک سیدضیاءالدین علیانسب و رؤیا رحیمی قاضی و «نکته‌هایی از معارف حسینی» به قلم مهدی مردانی از دیگر مقالاتی است که در صفحات این شماره از پژوهشنامه به چاپ رسیده است.

 

«رقیه بنت الحسین (س) در انساب و تاریخ» عنوان کتابی است که در مقاله‌ای به قلم محمدحسین مردانی نوکنده؛ مدیرمسئول این فصلنامه معرفی و جهت مطالعه بیشتر به مخاطبان پیشنهاد شده است.

 

هجدهمین شماره فصلنامه «معارف حسینی» با محوریت حضرت رقیه (س) را می‌توانید از وب‌سایت اختصاصی این فصلنامه به نشانی www.maarefehosseini.ir دریافت و مطالعه نمایید.