به گزارش کرب و بلا، عرصه فرهنگ و هنر نیز به سهم خود و با استفاده از ماهیت و ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد، در رثای شهید دشت کربلا و یاران باوفایش مایه گذاشته است که البته آنچه که در این عرصه خلق می‌شود و مانا حاصل دغدغه‌مندی و تعهد هنرمند صاحب ذوق و خاق این آثار است.

 

این میان اما شاید بیشترین کوشش و اهتمام را در معرفی این واقعه در عالم هنر، هنرهای تجسمی داشته باشد و هنرمندان این عرصه به ویژه هنرمندان نقاش، طراح، نگارگر و گرافیک سهم بسزا و قابل توجهی در این حوزه به خود اختصاص داده باشند.

 

در عرصه نگارگری یا به زبان فرنگی مینیاتور و در ارتباط با واقعه عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) پیش و بیش از هر عنوان و رسمی، نام استاد محمود فرشچیان باشد که زبانزد است؛ هنرمندی نام‌آشنا و پُرآوازه که در میان بیشمار آثاری که خلق کرده است اما تعداد زیادی از هر آنچه که آفریده است مرتبط با حوزه دین و مذهب، قصص قرآنی و از همه مهمتر روایتگر داستان عاشوراست.

 

به عنوان اثر شاخص استاد در حوزه عاشورا، می‌توان به تابلوی چشم‌نواز «عصر عاشورا» اشاره کرد، اثری بدیع و در عین حال وفادار به اقوال و مستندات تاریخی شرح واقعه عاشورا که در مقاتل آمده است که پس از شهادت امام حسین(ع) اسب ایشان ذوالجناح با یالی خضاب شده به خون پاک آن حضرت به جانب خیمه‌ها روان می شود تا به این واسطه خبر از شهادت سبط نبی مکرم اسلام بدهد و البته در این بازگشت، ناله، ضجه و مویه‌های اهل حرم گرداگرد ذوالجناح، قول مشهور تاریخ است.

 

آنچه که در این تابلوی نفیش نگارگری استاد فرشچیان به عنوان ویژگی بارز آن مشهود است اینکه با توجه به مبحث علمی موجود در بحث روانشناسی خطوط و رنگ، در این اثر هیچ خط شکسته  و یا ایستایی را نمی‌توان مشاهده کرد و استاد با نهایت مهارت و چیرگی این تابلو را با مجموعه‌ای از خطوط خمیده، نشان از سر درگریبان فرو بردن و تداعی‌گر حزن و ماتم، ترسیم کرده است و البته در انتخاب رنگ این تابلوی زیبا نیز مخاطب هیچ رنگی را  در نهایت وضوح و سرزندگی خود نمی‌بیند و انگار که همه چیز پس از شهادت حضرتش، رنگ و روی باخته و معنای خود را از دست داده است.

 

البته از جمله دیگر آثار استاد فرشچیان مرتبط با موضوع عاشورا می‌توان به تابلوی «هدیه عشق» اشاره کرد که در آن نیز استاد در نهایت زیبایی شهادت طفل شش ماهه امام حسین(ع) یعنی حضرت علی اصغر(ع) را در اثر اصابت تیر به گلوی آن نوزاد تصویر کرده است که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است.

 

یادآور می‌شود، مجموعه تابلوهای نگارگری استاد محود فرشچیان در نگارخانه استاد فرشچیان در کاخ موزه سعدآباد نگهداری شده و در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.