به گزارش کرب و بلا، برنامه «بی‌قاب بی‌نقاب» با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حزیراوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع علل ماندگاری و جاودانگی عاشورای حسینی از رسانه ملی پخش شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی، محبت قلبی مسلمین نسبت به شهادت سیدالشهداء(ع) را دائمی توصیف کرد و گفت: راز ماندگاری این شور در دل‌های مؤمنین در همان کلمه مؤمن نهفته است و عشق به آن حضرت به راحتی از  میان رفتنی نیست.

وی افزود: طاقوت‌ها در طول تاریخ بعد از عاشورا سعی در کوچک شمردن  آن و در نهایت از میان برداشتنش داشتند و تلاش می‌کردند این حادثه را در حد یک اختلاف نظر میان قبایل اعراب آن زمان پایین آورده شود اما هیچگاه اینگونه نشد.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفت: عمل در اندیشه اسلامی با ایمان گره خورده و چیزی جدا از آن نیست و لذا انسان هر چه ایمان قلبی عمیق تری داشته باشد در نتیجه عمل صالح بیشتری انجام می‌دهد  و همین عمل شایسته، ایمان قلبی او را افزون‌تر می‌سازد.

وی علم را  رکن دوم ماندگاری عاشورا  دانست و گفت: موضع مسلمانان نسبت به علم مشخص است، آنها هیچ‌گاه در دوگانه علم و ایمان قرار نمی‌گیرند و همواره علم را مکمل ایمان می‌دانند.

حریزاوی تصریح کرد: عنصر دیگر مؤثر در جاودانگی عاشورا، عدل است که از اصول اساسی اسلام نیز محسوب شده و در واقع از ویژگی‌های قیام سیدالشهدا (ع) که سبب ماندگاری آن می‌شود همین عدالت‌خواهی ایشان است.

مدرس حوزه و دانشگاه سیدالشهدا (ع) تأکید کرد: امام حسین (ع) با تأکید بر آزادگی و جوانمردی، توانستند جامعه گرفتار مادیات  و آلوده به حاکمیت طاقوت‌ها را به توحید متصل کنند.

وی  با تأکید بر اینکه واقعه عاشورا تکرار نخواهد شد، اظهار کرد: این واقعه به مثابه تابلویی است که خداوند  آن طراحی کرده است و تمام زیبایی و تراژدی‌های جهان را نیز در آن قرار داده است.

حریزاوی گفت: واقعه عاشورا را همچنین می توان از بعد فرهنگی مورد تحلیل قرار داد  به این معنا که  اساساً ملتی که آرمان ندارد مرده است و این سیدالشهدا (ع) بودند که  آرمان‌ها و پدیده‌های بنیادینی را مطرح کردند که می‌تواند مورد توجه همه فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی قرار گیرد. ایشان واقعه کربلا را به شکلی مدیریت کردند که تدیل به یک گفتمان فرهنگی شده و ماندگار باقی بماند.

وی با بیان اینکه عاشورا یک جهاد ابتدایی و دفاعی نیست، گفت: جهاد در سرزمین کربلا قیام برای خداوند و یک پدیده جدید است و پیام آن این بود که باید در مقابل ظلم، هوس‌رانی کفار و هر آنچه که می‌خواهد بشر را نابود کند ایستادگی کرد تا بشر به آرمان‌های خود دست پیدا کند.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: لازمه حفظ قیام امام حسین (ع) مقاومت است چرا که حرکت سید الشهدا (ع) ترس از مرگ را در دل پیروانش از بین برد.