به گزارش کرب و بلا، لوریس چکناواریان از جمله هنرمندان صاحبنام عرصه موسیقی است که آثار ارزشمندی از او تاکنون در عرصه موسیقی فاخر ساخته و به یادگار مانده است.

 

بارها حتماً این نقل قول را از این هنرمند مسیحی هم‌میهنمان شنیده‌اید که از بچگی به جهت تولد و بزرگ شدن در شهر مذهبی همچون بروجرد، تحت تأثیر موسیقی و مارش مرسوم محرم و همچنین دسته‌جات عزاداری بوده است.

 

چکناواریان در طول مدت فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه موسیقی آثار متعدد و ماندگاری را خلق کرده است و به سبب ارادتی که به دنیای اسلام متأثر از فضایی که در آن متولد شده و حشر و نشری که در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی با هم دوره‌ای‌های مسلمان خود داشته است لذا سعی در ابراز ارادت خود به این ساحت و شخصیت‌های طراز اول آن داشته و دارد که نمونه بارز آن ساخت و نواختن سمفونی «رسول عشق و امید» براساس شعری از سیدمهدی شجاعی است که در رثای پیامبر عظیم الشأن اسلام نواخته شد و چندین سال قبل در قالب کنسرت نمایشی در تالار وحدت تهران به روی صحنه رفت.

 

او که همواره در آثارش به مقوله ترویج فرهنگ صلح و دوستی و نزدیکی اقوام، ملیت‌ها و پیروان ادیان الهی تأکید دشته و دارد و به همین جهت قرار است جایزه ویژه سال 2020 تحت عنوان «کتاب صلح‌ها» به او اعطا شود، چند سالی است که وعده ساخت و ارائه «سمفونی عاشورا» را به دوستداران خود و علاقه‌مندان به موسیقی داده که البته تاکنون محقق نشده است اما چندی پیش قطعه‌ای 3 دقیقه‌ای از این سمفونی تحت عنوان «مکن ای صبح طلوع» به شکل غیررسمی نواخته شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای نیز داشت.

 

چکناواریان که تا چند روز دیگر یعنی 12 سپتامبر جایزه ویژه «کتاب صلح‌ها» را از سازمان همکار یونسکو به همین نام دریافت خواهد کرد اما همواره کار بر روی «سمفونی عاشورا» را از جمله دغدغه‌های اصلی خود ذکر کرده که آن را متأثر از حال و هوای دوران کودکی و نوجوانی خود که با مجالس عزاداری و دسته‌جات همراه بوده است، ساخته و اجرا خواهد کرد.

 

خود او درباره این سمفونی اینگونه اظهار نظر کرده است: به جرأت می‌توانم بگویم که «سمفونی عاشورا» مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه کاری من خواهد بود که تولید، انتشار و اجرای آن طی سال‌های اخیر از دغدغه‌های اصلی‌ام بوده است، امری که شرایط خاصی را طلب می‌کند و تاکنون بنا به دلایلی عملی نشده است.

 

چکناواریان که در کارنامه حرفه‌ای او آثار بارزی همچون «رستم و سهراب» و «مولوی» نیز به چشم می‌خورد همچنان خود را از جمله ارادتمندان به فرهنگ عاشورا و به ویژه حضرت عباس(ع) دانسته و گفت: این کار با رفع موانع احتمالی در نزدیک‌ترین زمان ممکن ساخته خواهد شد  چرا که اعتقاد دارم با اجرای جهانی این اثر می‌توان به انتقال فرهنگ بزرگ عاشورایی امام حسین(ع) پرداخت و شاید با این اقدام یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های فرهنگی تاریخ کشور رقم خورد.