به گزارش کرب و بلا، شیوع کرونا با وجود تمام نحوست و پیامدهای منفی که داشت اما موجب شد که بسیاری از ما به مقولاتی که پیشتر در زندگی روزمره آنها را تجربه کرده و البته مدتهاست که گرد فراموشی روی آنها نشسته است، بیشتر توجه کنیم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم حفظ فاصله اجتماعی این روزها موجب شده است که با وجود برپایی مجالس عزای حسینی طبق سنوات گذشته و البته الزام به منظور رعایت بسیاری از موازین بهداشتی اما بعضاً خانواده‌ها خطر نکرده و به جای حضور در محافل رسمی عزا که احتمال ازدحام جمعیت نیز در آن زیاد است، سعی در اقامه عزا به شکل خصوصی و یا خانوادگی بگیرند که البته در این مسیر تمهیداتی نیز اندیشیده شده است و رسانه ملی نیز هم از طریق تلویزیون و هم رادیو با برنامه‌های گوناگونی در خدمت خانواده‌های ایرانی است.

با این وجود اما حاکم شدن چنین اوضاعی موجب شده تا قشری از جامعه به فکر احیای سنت‌های فراموش شده عزاداری امام حسین(ع) و سایر معصومین(ع) بیفتند که نمونه بارز آن برپایی روضه‌های خانگی است که شاید بسیاری از ما، حداقل در دوران بچگی خود شاهد موارد مشابه آن در منزل اقوام و دوستان بوده باشیم و طی این سال‌ها به سبب برپایی مجالس عظیم و رسمی که معمولاً در تکایا و هیئات محلی و شهری برگزار شده است، این سنت حسنه نه منسوخ اما کم کم به دست فراموشی سپرده شده باشد.

حال با شیوع بیماری کرونا این روزها که در ایام دهه اول محرم قرار داریم شاهد رونق گرفتن این محافل عزا به شکل خانوادگی هستیم که البته با توجه به مدیریت اینگونه محافل از سوی اعضای خانواده و به ویژه کودکان و نوجوانان، تأثیر عمیقی در نهادینه‌سازی فرهنگ حسینی و نهضت عاشورا در ارکان خانواده خواهد داشت.

روضه خانگی، قرن‌هاست که پیشینه دارد

سیدمحسن موسوی بلده از جمله قاریان و اساتید بنام قرآنی کشورمان با مثبت ارزیابی کردن رونق برپایی روضه‌های خانگی گفت: سابقه برپایی روضه‌های خانگی به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. زمانی که شیعه در فشار و اوج مظلومیت بود و هر اجتماعی با موضوع امام حسین(ع) از سوی حکومت‌های ظالم وقت مورد تعرض قرار می‌گرفت، چنین مراسمی در جمع‌های کوچک برگزار و یاد حضرت سیدالشهدا(ع) و فداکاری یارانشان گرامی داشته می‌شد.

وی به تأثیر عمیق روضه‌‌های خانگی بر روی کودکان که در حال آموزش و یادگیری بسیاری از معارف انسانی و ایمانی هستند اشاره و تصریح کرد:‌ ما نیز در همین روضه‌ها رشد کردیم و چنین فضاهایی برکات بسیار زیادی دارد و می‌تواند فرهنگ عاشورایی را در ذهن کودکان نهادینه کند. در این قبیل خانواده‌ها، فرزندان در فضا و فرهنگی عاشورایی رشد می‌کردند و این روضه‌ها در ترسیم مسیر آینده آنها هم تأثیر داشت.

این قاری و مدرس قرآن ادامه داد: به آنچه که در این ایام و به جهت عزاداری سیدالشهدا(ع) شاهد آن هستیم نباید به شکل مقطعی نگاه شود چرا که حداقل من از دوران کودکی خود به یاد دارم که حتی در شرایطی که روضه‌های خانگی ما مخاطب و یا مناسبت خاصی نداشت اما دوره‌ای برگزار می‌شد و ذکر نام ائمه اطهار(ع) حال و هوایی معنوی به فضای خانه‌ها می‌داد.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌های ثابت روضه‌های خانگی در گذشته، تلاوت قرآن و برپایی محافل قرآنی با حضور کودکان و نوجوانان اعضای فامیل و همسایگان بود که به این امر هم باید توجه جدی شود و ما با استفاده از موقعیتی که روضه‌های خانگی فراهم آورده است باید تمهیداتی بیاندیشیم تا اعضای خانواده و به ویژه کودکان و نوجوانان بیش از پیش با قرآن مأنوس شوند.

بسیاری از مادحین و قاریان قرآن ثمره روضه‌های خانگی بوده‌اند

محسن بادپا، دیگر پیشکسوت و قاری قرآن کریم نیز بر ضرورت احیای روضه‌های خانگی به دلیل تأثیرگذاری بالای آن بر اعضای خانواده، اقوام و دوستان تأکید کرد و گفت: بسیاری از مادحین و قاریانی که هم اینک در عرصه برپایی مجالس و محافل مذهبی می‌درخشند نتیجه همان روضه‌های خانگی هستند.

وی نیز سابقه برپایی این تشکل های مذهبی در خانه  را به زمانی بسیار دور نسبت داد و گفت: در طول تاریخ، شیعیان به صورت هفتگی یا ماهانه، مجالس ذکر اهل بیت(ع) در خانه برقرار می‌کردند، اما پس از انقلاب اسلامی، بیشتر بر روی تجمع مردم در یک جا به ویژه حسینیه‌ها و مساجد و ... تأکید شد که این امر روضه‌های خانگی را به محاق فراموشی برد.

بادپا نیز تلاوت قرآن در جریان روضه‌های خانگی را یک اصل مهم و فرهنگساز برپایه آموزه‌های دینی برشمرد و گفت: وقتی در این مجالس، قرآن تلاوت شود، مردم نیز به تدریج به برکت روضه‌خوانی در منازل با فرهنگ قرآنی آشنا می‌شوند. اگر بتوانیم چنین فضایی را در منازل ایجاد کنیم، کاری بزرگ و تأثیرگذار انجام داده‌ایم.