به گزارش کرب و بلا، همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) حرمین شریفین کربلای معلی با وجود ممانعت از حضور زائران خارجی و دیگر شهرهای عراق، در اولین شب از ماه محرم شاهد حضور شمار زیادی از زائران و عاشقان سیدالشهداء (ع) بود.

 

با هماهنگی استانداری کربلا و تولیت آستان قدس حسینی و عباسی از روز دوم تا روز عاشورا دسته‌های عزاداری اجازه حضور در حرم های مطهر و برگزاری مراسم سوگواری دارند و به همین دلیل آستان قدس حسینی و خادمان حرم عباسی جهت حفظ فاصله ایمن و مقابله با شیوع بیماری کرونا اقدام به جانمایی مسیر حرکت دسته‌های عزادار و نیز محل حضور زائران نموده‌اند.

 

علاوه بر اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی حین ورود زائران به حرم مطهر، رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری و حرکت در محل‌های تعیین‌شده در زمان برگزاری مراسم عزاداری و حرکت دسته‌های عزادار با نظارت خادمان آستان مقدس و نیز نیروهای استانداری کربلای معلی صورت می‌گیرد.

 

زمان برگزاری مراسم عزاداری و نیز ورود و خروج دسته‌های عزادار در حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس (ع) با بخشنامه مراجع بهداشتی عراق و تولیت آستان مطهر به دلیل انجام عملیات پاک‌سازی و ضدعفونی کردن حرم و صحن‌های مطهر کاهش یافته است.

 

همچنین با توافق شورای هیئات عراق جهت پیشگیری از شیوع کرونا ، دسته‌های عزاداری طبق جدول برنامه‌ریزی شده که در اختیار صاحبان هیئات عزاداری قرار گرفته است می‌توانند در حرم های مطهر حضور یافته و عزاداری کنند و اجرای این برنامه از روز دوم تا دهم محرم ادامه خواهد داشت.