به گزارش کرب و بلا، ستاد مدیریت بیماری کرونا با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم مذهبی ایام ماه مبارک رمضان، آثار مثبت این همدلی را مبنای برگزاری اجتماعات مذهبی از جمله مراسم عزاداری ماه محرم برشمرده و ضمن تأکید بر اهمیت تعظیم این ایام، با همفکری و مشورت نهادهای متولی در این مهم، دستورالعمل برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم و صفر را تبیین و به عنوان نقشه راه به برگزارکنندگان هیئات مذهبی و عموم نهادهای دیربط ابلاغ نموده است.

 

بر اساس این ابلاغیه با توجه به روند شیوع بیماری کرونا در کشور و با هدف حفظ سلامت عمومی جامعه کلیه مراسم مذهبی صرفاً در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری ( از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی حداکثر به مدت دو ساعت برگزار شود.

 

حرکت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با استفاده از طبل و سنج و وسایل مشابه ممنوع است و مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی صرفاً در محل برگزاری مراسم مجاز است.

 

استفاده از ماسک به‌صورت مستمر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات، پیش‌بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد از دیگر مواردی است که به عنوان ضوابط اجرایی مراسم محرم امسال تعیین شده است.

 

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برگزاری مراسم خاص و سنتی از جمله مراسم شیرخوارگان حسینی، یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل و مراسم قالی‌شویی مشهد اردهال را به دلیل تجمع جمعیت و ضرورت پیشگیری از سرایت بیماری کرونا ممنوع اعلام کرده است.

 

همچنین از تولیت حرم‌های مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه (س) و تولیت امامزادگان حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و... خواسته شده است ضمن ممانعت از حضور هیئات مذهبی در این اماکن، نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق‌الذکر اقدام نمایند.

 

در این دستورالعمل با توجه به مخاطرات جدی توزیع نذورات به شکل سنوات گذشته، هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری را ممنوع و از برگزارکنندگان و خیران خواسته شده است نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع گردد.

 

بر این اساس نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته‌بندی می‌شود. توزیع این نذورات می‌بایست در سایر اماکن انجام تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری گردد. همچنین برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است.

 

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اعلام اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و ستادهای استانی مسئولیت اجرایی نمودن این آیین‌نامه را بر عهده دارند، نسبت به توجیه هیئت‌امنا و متولیان امر و مداحان مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های ضمیمه و فراهم نمودن اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی، نصب شعارنوشته‌های آموزشی، توجیه عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، مدیریت ساعت و زمان برگزاری و سایر موارد، قبل از فرا رسیدن ماه محرم و همچنین در حین ایام سوگواری تأکید شده است.