به گزارش کرب وبلا، چندی پیش خبری مبنی بر توسعه حرم حضرت عباس (ع) منتشر شد که به عملیاتی شدن طرح توسعه این حرم از سوی ستاد بازساری عتبات و همچنین فراهم شدن مقدمات آن اشاره می‌کرد. پس از آن آستان عباسی از عدم مشارکت ستاد بازسازی عتبات و ایرانیان در طرح توسعه  خبر داد و در نامه‌ای نسبت به آن خبر اعتراض کرد.

بر همین اساس حسن پلارک عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد بازسازی عتبات، با اشاره به اینکه طرح توسعه حرم‌های کربلا از طرف ایران مطرح شده است، اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات برای طرح توسعه حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا طرح جامعی را طراحی کرد و در مسابقه وزارت بلدیه عراق، اجرای این طرح مورد موافقت قرار گرفت.

طراحی توسعه حرم‌های کربلا در 8 فاز
وی با بیان اینکه طرح توسعه حرمین شریفین در مجموع در هشت فاز طراحی شده است، گفت: 4 فاز آن مربوط به توسعه حرم امام حسین (ع) تا نیمه بین‌الحرمین و 4 فاز دیگر نیز برای توسعه حرم حضرت عباس (ع) تا نیمه دیگر بین‌الحرمین است که تجمیع این دو منطقه زیبای زیارتی را شامل می‌شود.

یک فاز از توسعه حرم امام حسین (ع) به ایران سپرده شده است
پلارک با اشاره به این موضوع که ایران تنها، ارئه دهنده طرح توسعه بوده است، خاطرنشان کرد: حرم سیدالشهدا (ع) طرح توسعه را آغاز کرده و در توافقی که با ما داشت، یک فاز از چهار فاز به ستاد بازسازی عتبات سپرده شد و پس از آن با نظارت مهندسان کشورمان، احداث صحن عقیله حضرت زینب (س) آغاز و همچنان در حال انجام است.

آمادگی ایران برای توسعه حرم حضرت عباس (ع)
رئیس سابق ستاد بازسازی عتبات به توسعه حرم حضرت عباس (ع) اشاره کرد و گفت: علی‌رغم وجود متخصصان و نیروهای توانمند در عراق که در اعتاب مقدسه و حرم حضرت عباس (ع) هم وجود دارد، بارها اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم با نظر و اشراف آنها و به طور داوطلبانه طرح توسعه حرم عباسی را آغاز کنیم که البته به دلیل عدم تقاضا و پیشنهاد از سوی عتبه عباسیه (ع)، تاکنون هیچ‌گونه فعالیتی در آنجا برای توسعه حرم حضرت عباس (ع) نداشته‌ایم.

پلارک افزود: امیدواریم تولیت شرعی حرم حضرت عباس (ع) اعلام کند تا داوطلبانه همچون احداث صحن عقیله حضرت زینب (س) فعالیت کنیم. البته در سفر اخیر شاهد بودیم که تملک مقداری از زمین‌های اطراف این حرم انجام شده که امیدواریم توفیق داشته باشند زمین بیش‌تری را آزاد کنند.

در اختیار قرار دادن تکنولوژی و ابزار فعالیت در عمق زمین
پلارک همچنین با بیان اینکه تکنولوژی فعالیت در عمق زمین با وجود بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در خاورمیانه در اختیار ایران است، گفت: در نصب فنی و کار در زمین به دلیل اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در کربلا بالاست، تکنولوژی فعالیت در عمق بالا با وجود آب‌های زیرزمینی در اختیار ایران است و این آمادگی از طرف ما وجود دارد که هم تکنولوژی و هم ابزار را در اختیار آنها قرار دهیم تا در عمق 9 متری زمین بتوانند کار کرده و از زمین حداکثر استفاده را داشته باشند. در غیر این صورت آنها باید این تجهیزات و کادر فنی را از آلمان بیاورند.