به گزارش سایت تخصصی امام حسین علیه السلام به نقل از البرز؛ تلاطم های اخیر نرخ ارز در کشور سفرهای زیارتی را با شک جدی روبرو ساخته است .
درحالیکه پیش ازاین شهروندان ایرانی با دریافت ارز دولتی ترجیح میدادند بجای سفر به ترکیه ،دبی ،مالزی و برخی دیگر ازکشورهای توریستی برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر نمایند ،تلاطم های اخیر نرخ ارز موجب شده تا این سفرها با توقف روبرو شود.
این گزارش حاکیست هم اکنون درحالیکه باید سفرهای دوره جدید عتبات عالیات از 15مهرماه آغاز میشد شرکت کارگزاران بعنوان بخش خصوصی متولی برگزاری سفرهای زیارتی به کشور عراق ازاعلام نرخ دوره جدید زیارتی خودداری کرده است .
همین امر موجب شده سفر به عتبات عالیات با توقف روبرو گردد.
بررسی های خبرنگار البرزحاکیست نرخ فروش بلیط رفت و برگشت در خط تهران-نجف -تهران روز یکشنبه 16مهر ماه در شرکت العراقیه 521هزار تومان بود این درحالیست که فقط باگذشت سه روز این نرخ در مسیر یک طرفه تهران-نجف مبلغ 510هزارتومان بفروش رسید.
این درحالیست که قیمت بلیط رفت و برگشت درهمین مسیر بالای 800هزارتومان رسیده است .
این تغییرنرخ برابر است با 55درصد افزایش نرخ بلیط در این مسیر.
ازسوی دیگر این افزایش قطعا در اجاره هتل ها و خوراک و امکانات رفاهی زائرین عتبات عالیات نیز مشهود خواهد بود که چنانچه همین میزان افزایش در تمامی سطوح خدماتی لحاظ گرددسفر زمینی به عتبات عالیات با افزایش شدید قیمتی از 780هزارتومان تا930هزارتومان افزایش قیمت خواهد داشت .
این درحالیست که زائرینی که در دوره قبلی به این سفر مشرف شده اند بنابرگروه خدماتی بین 504هزارتومان تا 600هزارتومان را پرداخت کرده اند.
براساس همین پیش بینی نرخ سفرهای هوایی به عراق نیز از مبلغ 850هزارتومان به مبلغی بالاتر از یک میلیون و سیصد هزارتومان خواهد رسید.
این افزایش نرخ ارز موجب خواهد شد تا بخش عمده ای از مسافران سفرهای زیارتی که به قشرمتوسط و زیرمتوسط تعلق داشت ازگرودنه سفرهای زیارتی حذف شوند.
این درحالیست که بخش تفریحی سفرهای خارج ازکشور باتوجه به تعلق آن به قشر متوسط به بالا وعدم تاثیر جدی نرخ دلار درگردش مالی آنان وحتی کمک به کسب درآمد این قشر نه تنها کاهشی را شاهد نخواهد بود بلکه ممکن است اثر معکوس نیز بگذارد.
گفتنی است تنها طی چهار سال گذشته نرخ سفر زیارتی به عتبات عالیات ازسوی متولیان امر ازنرخ 240هزارتومان در پائیز سال 87تاابتدای پائیز سال جاری به مبلغ متوسط 550هزارتومان افزایش پیدا کرده است این درحالیست که کیفیت خدمات علیرغم افزایش چشم گیردرحد مبالغ دریافتی نیست .
ازهمین رو سفرهای انفرادی و کاروانهای غیرمجاز با هزینه های پائین  تر خدمات متفاوتی را ارایه مینمایند که موجب اشتیاق زائرین به سمت این گروهها گردیده که درنهایت دربرخی موارد زائرین را دچار مشکلاتی ازقبلی مسایل امنیتی و حتی کلاهبرداری نیز نموده است .