به گزارش کرب و بلا، همزمان با فرا رسیدن ایام مسلمیه، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که هرساله در این ایام شاهد حضور پرشور و گسترده هیئات و مردم عزادار بود، امسال به دلیل شرایط خاص شیوع بیماری کرونا در قالب مجالس عزاداری مجازی و پخش از رسانه ملی به تعظیم این آئین سنتی پرداخته است.

 

شب گذشته و در دومین شب از مراسم عزاداری مسلمیه، معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان مقدس سیدالکریم (ع) از به ثمر رسیدن پیگیری‌های این آستان در ثبت ملی این مراسم آئینی و سنتی خبر داد.

 

به گفته «عباس سلیمی» با پیگیری و جمع آوری مستندات در خصوص ثبت ملی مراسم مسلمیه توسط معاونت فرهنگی و روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، این آئین مذهبی اواخر سال گذشته با امضاء «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و «محمدحسن طالبیان» معاونت فرهنگی میراث فرهنگی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت و روز گذشته طی نامه رسمی به این آستان مقدس ابلاغ گردید.

 

مراسم عزاداری مسلمیه با قدمت بیش از صد سال، با حضور گسترده هیئت‌های عزاداری سراسر کشور و جامعه مادحان، شاعران و پیرغلامان اهل بیت (ع) در ایام شهادت غریبانه سفیرالحسین (ع) حضرت مسلم ابن عقیل (ع) به مدت سه شب در جوار حضرت سیدالکریم (ع) برگزار می‌شود.

 

امسال و با توجه به عدم برگزاری حضوری این مراسم سنتی، هیئات عزاداری سراسر کشور با اهتزاز پرچم خود در صحن مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ضمن اعلام پایبندی به قوانین بهداشتی، حضور خود را در این آئین سنتی اعلام داشتند.