به گزارش کرب و بلا، با وجود بسته بودن مرزهای هوایی و زمینی بین ایران و عراق، با توافق صورت گرفته ستاد بازسازی عتبات عالیات و کشور میزبان، تیم متشکل از مهندسان و کارگران ایرانی برای انجام طرح اتصال سرداب‌های حرم مطهر سیدالشهداء (ع) عازم کربلای معلی شدند.

 

بسیاری از طرح‌های ستاد بازسازی عتبات در عراق، به دلیل شیوع بیماری کرونا بیش از چهار ماه به حالت تعلیق درآمده و به همین دلیل مذاکرات جهت از سرگیری این طرح ها با طرف عراقی صورت گرفته است.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات با اشاره به تلاش فراوان جهت ادامه طرحهای بازسازی در عراق اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ادامه‌دار بودن شرایط کرونا تا دست‌کم یکسال دیگر، پروتکل سخت‌گیرانه جدیدی را با همکاری مسؤولان عراقی تدوین و به عوامل اجرایی ابلاغ کردیم.

 

به گفته «محمد جلال مآب» پس از ابلاغ دستورالعمل جدید، با موافقت طرف عراقی مقرر شد برای ادامه روند برخی از پروژه‌های عمرانی، گروهی از مهندسان و کارگران ایرانی با رعایت نکات بهداشتی و محدودیت‌های پیش‌بینی شده، به عراق اعزام شوند.

 

البته طبق هماهنگی انجام شده، اعزام تیم عمرانی و بازسازی عتبات در حال حاضر از مرز زمینی صورت می‌گیرد و پس از برقراری پرواز‌های ایران و عراق، در صورت صلاحدید اعزام تیم بازسازی عتبات به صورت هوایی انجام خواهد شد.

 

هم‌اکنون حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) چهار سرداب دارد که سرداب «الرأس‌الشریف» در بخش غربی، سرداب «الامام‌الحجه (عج)» در بخش شمالی، سرداب «الشهدا» در بخش شرقی و «باب القبله» در قسمت جنوبی صحن شریف و در طبقه منفی یک، یعنی نزدیک‌ترین محل به محل قبر مطهر سیدالشهداء (ع) به شمار می‌رود و مهندسان ایرانی قرار است این چهار سرداب را برای سهولت تردد زائران به هم متصل کنند.

 

عملیات اتصال سرداب‌های حرم مطهر به ستاد بازسازی عتبات استان کرمان سپرده شده است که پس از وقفه چندماهه ناشی از شیوع کرونا، در روز‌های اخیر تیم 16 نفره ستاد بازسازی عتبات پس از انجام تست اولیه کرونا، به کربلا اعزام شدند تا حداقل در مدت سه ماه این طرح را پیگیری کنند.