به گزارش کرب و بلا، معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات با اعلام این خبر گفت: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر برپایی رزمایش کمک مؤمنانه و مقابله با کرونا، استقبال موکب‌های سراسر کشور برای مشارکت در این امر به شکل مضاعفی افزایش یافت به‌طوری‌که تعداد خادمان جهادی از 183 هزار نفر فراتر رفت و تعداد موکب‌های سلامت فعال در این زمینه به 614 مورد رسید.

 

«یوسف افضلی» در ادامه افزود: خیران حرم ساز و موکب‌های 31 استان، با جمع‌آوری نذر و کمک‌های مردمی، 326 کارگاه تولید ماسک و البسه پزشکی، 163 کارگاه تولید مواد ضدعفونی و دستکش، 53 باب نانوایی و 10 آشپزخانه جهت طبخ غذای گرم در سه‌ماهه نخست امسال برپا کردند.

 

به گفته معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات بیش از 15 میلیون و 641 هزار ماسک، دو میلیون و 632 هزار دستکش، دو میلیون و 658 هزار البسه پزشکی و 2 میلیون و 990 هزار قوطی ژل و مایع ضدعفونی در کارگاه‌های جهادی خیران حرم ساز و موکب‌های اربعینی طی بهار امسال تولید و به‌صورت رایگان توزیع شد.

 

افضلی با بیان اینکه فعالیت جهادی مجموعه‌های مرتبط با ستاد بازسازی عتبات همچنان با قوت ادامه دارد افزود: در این مدت، نزدیک به نیم میلیون بسته معیشتی شامل برنج، ماکارونی، مرغ و گوشت، روغن، حبوبات و رب گوجه‌فرنگی به ارزش میانگین هر بسته 300 هزار تومان با همت خیران سراسر کشور توسط موکب‌ها، تهیه و بین خانواده‌های کم‌بضاعت و آسیب‌دیده از کرونا توزیع شد.

 

وی در تشریح استان‌های برتر فعال در حوزه رزمایش مؤمنانه گفت: استان تهران با برپایی 77 موکب، خوزستان با 61، البرز 42، بوشهر 40 و کرمانشاه و لرستان هریک با 38 موکب، استان‌های برتر در رزمایش کمک مؤمنانه و شکست کرونا هستند.

 

افضلی ستاد بازسازی عتبات را مجموعه‌ای برآمده از بطن جامعه دانست که کمک‌های داوطلبانه خیران و محبان اهل‌بیت را به نمایندگی از آنان در راه توسعه حرم‌های مطهر و ایجاد امکانات رفاهی زائران هزینه می‌کند و تجربه چندین ساله این ستاد در جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی، لجستیک سریع تجهیزات و ساماندهی و برپایی موکب‌های خدمات‌رسانی باعث شده تا گستره فعالیت این تشکل مردمی -مذهبی از حوزه عمرانی و مهندسی فراتر رفته و امروز به نیروی واکنش سریع و کارآمد در شرایط بحرانی تبدیل شود.

 

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات، ماهیت مردمی، محدود نشدن به بروکراسی دولتی، داشتن پشتوانه اعتقادی و انگیزه‌های مذهبی و اتکا به اعتماد عمومی را از جمله دلایل توفیق مجموعه‌های مرتبط با ستاد بازسازی عتبات برشمرد و گفت: امروز مسئولان ستاد، ورود به عرصه خدمات‌رسانی جهادی در شرایط بحرانی و حوادث غیرمترقبه را از وظایف خود می‌دانند.