به گزارش کرب و بلا، با لغو مراسم حج تمتع امسال، بسیاری از زائران و مشتاقان حضور در حماسه راهپیمایی اربعین در فاصله حدود 100 روز مانده تا اربعین حسینی، بیش از گذشته نگران تعطیلی راهپیمایی اربعین هستند.

 

این نگرانی با توجه به شیوع روز افزون کرونا در منطقه و به ویژه عراق که موجب قرنطینه و اعمال حکومت نظامی در شهرهای کربلا و نجف شده است، بیش از روزهای گذشته حس می‌شود.

 

بر همین اساس، دستگاه‌های مربوطه تا کنون جلساتی برگزار و زوایای مختلف برپایی یا عدم برپایی حماسه اربعین را تبیین کردند و سناریوهای متنوعی در این زمینه پیش‌بینی شده است تا در صورت آمادگی عراق برای استقبال از زائران اربعین با هر شرایطی، امکانات لازم فراهم شده و زائران به این سفر معنوی مشرف شوند.

 

البته طرف عراقی همچنان تمایلی به برگزاری جلسات و مذاکرات درباره برپایی حماسه اربعین نشان نداده و به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین، هنوز برپایی یا عدم برپایی مراسم اربعین مشخص نیست و هیچ تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ نشده است.

 

«احمد محمدی‌فر»، می‌گوید: طرف عراقی باید تصمیم نهایی برای برگزاری پیاده‌روی اربعین را ابلاغ کند و در صورت عدم پذیرش عراق برای حضور زائران، اعزامی نیز نخواهیم داشت، البته تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای درباره اربعین از سوی کشور میزبان صادر نشده است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت نیز برپایی مراسم اربعین را منوط به وضعیت کرونا می‌داند و می‌گوید: با توجه به نامشخص بودن زمان مهار کرونا، برپایی یا عدم برپایی پیاده روی اربعین نیز مشخص نیست.

 

به گفته « علیرضا رشیدیان» هنوز نتیجه قطعی درباره اربعین اتخا نشده است با این‌حال پروتکل‌های بهداشتی برای برقراری سفر به عتبات تدوین شده و امید است تا زمان برپایی حماسه اربعین به نتایج خوبی در این زمینه برسیم و با رعایت نکات بهداشتی زائران به این سفر مشرف شوند.

 

همچنین «حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از ثبت‌نام موکب‌های اربعین خبر داده و در عین خال به لزوم استفاده از فضای مجازی در حماسه اربعین اشاره کرده است.

 

مسؤولان کشورمان همچنان درصدد مذاکره با طرف عراقی برای برقراری سفر به عتبات و برگزاری حماسه اربعین هستند و قرار است تیم پزشکی ایرانی برای درمان و بررسی وضعیت کرونا در عراق به این کشور سفر کند. اما هنوز کم و کیف این اقدام مشخص نیست.