به گزارش کرب و بلا، در این همایش که به همت ستاد فرهنگی اربعین برگزار شد، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی به تبیین نقش امام صادق (ع) در احیا و بزرگداشت سید و سالار شهیدان (ع) پرداخت و اظهار داشت: زیارت اربعین که زیارتی ماندگار در طول تاریخ به شمار می‌رود، نمونه‌ای از تعالیم گفتاری ایشان در صدور نهضت عاشورا است.

 

آیت‌الله بوشهری مکتب تربیتی امام صادق (ع) را ادامه سیر هدایتگری و اصلاحگری سیدالشهدا (ع) دانست و افزود: امام ششم با آن کرسی تدریس و فراوانی شاگردان، چه در سطح عموم جامعه و چه در میان نخبگان توانستند نهضت حسین بن علی (ع) را زنده نگاه دارند و جامعه را از برکت آن نهضت بهره‌مند کنند.

 

در ادامه این همایش نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، روشنگری در مورد قیام عاشورا و پیراستن شبهات از نهضت حسینی را از جمله نقش‌آفرینی امام صادق (ع) دانست و افزود: تلاش امام صادق (ع) راهبری جامعه در راستای اهداف حسینی و زنده نگاه داشتن کربلا بود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب افزود: امام صادق (ع) با این‌که خودشان امام معصوم بودند اما به جهت احیای نام امام حسین (ع) و توجه مردم به ایشان، در موارد بسیاری به سخنان جدشان سیدالشهدا (ع) استناد می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، نیز از دیگر سخنرانان این همایش بین‌المللی بود که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) و به صورت مجازی برگزار شد.

 

وی حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) را یکی از رویدادهای تاریخی در جهان اسلام دانست که شرایط جدیدی را در عالم اسلام رقم زد و پرچم مبارزه با ظلم و استبداد و هرگونه استکبار طلبی را بر فراز قله رفیع تاریخ بر افراشت.

 

حجت‌الاسلام نگارش با بیان این‌که حرکت امام صادق (ع) در پرتو حرکت سالار شهیدان شکل گرفت، یادآور شد: اگر در این زمان احیای علمی صورت می‌گیرد و آن همه شاگردان در پرتو شخصیت ایشان رشد می‌کنند و 400 کتاب به دست حضرت تألیف می‌شود، همه به برکت امام حسین (ع) است و ایشان این ظرفیت را به وجود آوردند تا مردم احساس نیاز به امام پیدا کنند.

 

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) تأکید کرد: امام صادق (ع) پرچم‌دار نهضت عاشوراست و تداوم حرکت امام صادق (ع) به برکت آن حرکت تأثیرگذاری بود که سالار شهیدان رقم زد، به همین جهت ایشان همیشه به زیارت امام حسین (ع) و گریه و عزاداری بر آن حضرت تأکید داشتند.

 

در این همایش همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید صبیح الحسین رضوی، عضو مرکز تنظیم مکاتب لکهنو هند، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسن افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلام حرّ شبیری، امام جمعه گلاسکو انگلستان نیز به سخنرانی پرداختند.

 

لازم به ذکر است همایش بین‌المللی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق(ع)» همزمان با شب شهادت امام صادق (ع) از سوی کمیته فرهنگی ستاد اربعین و به میزبانی مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد.