به گزارش کرب و بلا، این دائره‌المعارف نخستین اثر در نوع خود است که در سه جلد مراحل مختلف تاریخی شهر مقدس کربلا شامل آثار تاریخی، مرقد مطهر و شخصیت‌های این شهر را به تصویر کشیده است.

 

این دائره‌المعارف مکمل اقداماتی است که مرکز تراث در زمینه گردآوری و ثبت میراث این شهر جهت ارائه به محققان، نویسندگان و فرهیختگان علاقه‌مند انجام می‌دهد.

 

دائره‌المعارف تصویری میراث کربلا شامل سه جلد است که برحسب اهمیت و بر اساس محورهای تاریخی، عمرانی و شخصیتی تقسیم‌بندی شده است.
جلد اول مهم‌ترین مراحل تاریخی آستان قدس حسینی و عباسی در ادوار زمانی مختلف و اقدامات تخریب و نابودی که دو آستان در معرض آن قرار گرفته‌اند و همچنین مراحل عمرانی را در قالب تصویر ارائه کرده است.

 

جلد دوم؛ دربرگیرنده مقام‌ها، مرقدهای مطهر، مدارس دینی، مساجد، ساختمان‌ها، تأسیسات حیاتی، خیابان‌ها، میدان‌ها و آثار شهر کربلا است.

 

تصاویری از برخی دانشمندان، روحانیون، سخنوران، شاعران، مداحان و شخصیت‌هایی که آستان‌های مقدس را زیارت کرده‌اند و همچنین تصاویر این شهر مقدس به روایت جهانگردان و شرق شناسان، نقشه‌های شهر کربلا، آثار آن و تصاویری از وقایع انتفاضه شعبانیه سال 1991 در جلد سوم این دائره‌المعارف به چاپ رسیده است.

 

دائره‌المعارف تصویری میراث کربلا به زبان انگلیسی و با استفاده از منابع موثق، تحت نظارت کمیته ویژه و باتجربه‌ای در زمینه تاریخ شهر تدوین شده و پشتیبان مهمی برای بررسی تاریخ کربلا، میراث کهن آن و ثبت میراث شهر امام حسین (ع) از طریق تصاویر زنده است.