به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، محسن نظافتی، سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت به ارائه گزارشی از سفر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج به عتبات پرداخت.
وی همچنین از وعده‌های طرف عراقی برای تسهیل روند اسکان و حمل و نقل زائران ایرانی خبر داد و برخی از این وعده‌ها را نیازمند تصویب از سوی هیأت وزیران و برخی دیگر از مجامع عراقی عنوان و اظهار امیدواری کرد که نتایج این سفر در آینده ای نزدیک رسانه ای شود.
نظافتی با بیان اینکه مسئولان عراقی از طرح‌ها و پیشنهادهای سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری استقبال کردند و در جهت افزایش تعداد زائران قول‌های مساعدی دادند که منتظر اجرایی شدن آن هستیم، تصریح کرد: البته اجرایی شدن وعده افزایش تعداد زائران منوط به فراهم شدن زیرساخت‌ها است.
وی گفت: طرف عراقی ابراز تمایل کرد با سرمایه گذاری هایی که از سوی دو طرف انجام می‌شود، کیفیت خدمات دهی به زائران افزایش یابد و ما هم ابراز تمایل خود را مبنی بر اعزام دویست دستگاه اتوبوس در ایام نوروز به عتبات عالیات اعلام کردیم که باید امکانات و ظرفیت موجود فراهم شود.
سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت در ادامه، کاهش هزینه‌ها را دستاورد دیگر این سفر عنوان و ابراز کرد: نخست وزیر عراق دستور کاهش هزینه‌ها را مبنی بر اینکه دریافت هزینه از زائران عراقی و ایرانی، همسان سازی و قیمت‌های پایین‌تر لحاظ شود، صادر کرده است.
وی گفت: آقای نوری مالکی دستور یکسان سازی هزینه‌ها را صادر کرده است که در صورت تصویب در هیأت وزیران کشور عراق، ویزایی که عراقی‌ها برای زائران ایرانی به مبلغ ۳۰ و ۴۰ دلار صادر می‌کنند همان ویزایی که ایران برای زائران عراقی صادر می‌کند، ۲۱ دلار خواهد شد.
نظافتی، یکسان سازی دریافت عوارض در فرودگاه‌های نجف و بغداد با فرودگاه‌های ایران را از موارد مصوبه هیأت دولت عراق عنوان و اظهار کرد: این قوانین مراحل قانونی خود را طی می‌کند که طبیعتا مقداری زمان بر است، اما در صورت تصویب حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار از هزینه زائران کم خواهد شد.
وی از برخی رسانه‌ها که از کاهش هزینه‌های سفر زیارتی عتبات عالیات و افزایش تعداد اعزام‌ها خبر داده بودند ابراز گلایه کرد و گفت: منتظر افزایش سطح خدمات همچون هتل‌های مناسب و حمل و نقل در سطح استانداردهایی مانند عمره هستیم که البته مسؤولان عراقی قول مساعد در این زمینه داده اند.
وی ساخت هتل‌های جدید در عراق و بهبود سیستم حمل و نقل آن کشور را نیازمند همکاری سرمایه گذاران دانست و افزود: در این سفر بر اساس توافق دو کشور تردد اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی و همچنین اتوبوس‌های عراقی در دو کشور حاصل شد که پس از آماده شدن زیرساخت‌ها اجرایی می‌شود.
رایزنی با مقامات عراقی درباره مسائل امنیتی این کشور بخش دیگری از سخنان سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت بود که وی گفت: کربلای معلی و نجف اشرف جزو امن‌ترین شهرهای عراق هستند به طوری که امسال ۵۰۰ هزار زائر ایرانی در اربعین به کربلا رفتند و سلامت به کشور بازگشتند.

نظافتی با بیان اینکه به محض اعلام فراهم شدن امکانات و شرایط امنیتی مناسب، زائران کربلا را به سامرا اعزام خواهیم کرد، گفت: اگرچه خبرهایی مبنی بر انفجار و مسائل تروریستی از تلویزیون پخش می‌شود، اما مردم نگران نباشند چراکه اینها در نقاط خاصی انجام می‌شود که زائران ما کمتر در آنجا تردد دارند.
وی ادامه داد: مردم نگران هستند و می‌گویند در کاروان ثبت نام کردیم اما مرتب شاهد این اخبار تأسف بار هستیم که اگر این وقایع را به درستی پیگیری کنند می‌بینند که ما کمترین خسارت جانی را در زائران داشته ایم، چراکه شرکت‌های امنیتی به خوبی زائران را تحت پوشش قرار می‌دهند.
وی با اشاره به شهادت دو زائر ایرانی و مجروح شدن هشت تن دیگر در مسیر سامرا در ایام اربعین گفت: زائرانی که دچار این حادثه شدند آزاد بوده و خارج از برنامه سازمان حج و زیارت به سامرا رفته بودند، در مسیر زائران عادی هیچ اتفاقی در اربعین به این شلوغی نیفتاد.
سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان از رسانه‌ها و مطبوعات خواست که مردم را از هرگونه نگرانی درباره مسائل امنیتی عراق برحذر دارند و اعلام کنند که سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را به کار بسته است تا زائران را به سلامت به عتبات عالیات اعزام کند و باز گرداند.

 


به نقل از شمسا