به گزارش «کرب و بلا» آستان قدس عباسی در خدمتی نوین سیستم «زیارت از راه دور» را با همکاری سازمان رسانه و ارتباطات و به منظور فراهم نمودن امکان زیارت برای مشتاقان تشرف به حرم حضرت ابوالفضل (ع) فراهم نموده است.

 

بستر ارتباطی این سیستم عبارت است از چهار ایستگاه که بر ستون‌های داخلی قبّه شریف حرم مطهر نصب شده و به پنجره‌های ضریح مبارک احاطه دارد. در هر ایستگاه تعدادی دستگاه ارتباطی قرار گرفته است.

 

خدمت زیارت از دور از طریق پیام صوتی و به‌وسیله شماره‌های اختصاصی در داخل و خارج عراق فراهم شده است و زائران در خارج از کشور عراق می‌توانند با شماره‌گیری (009647602111000) به این سامانه متصل شوند. زمان مجاز برای زیارت یک دقیقه است و پس از آن تماس به طور خودکار قطع می‌شود.

 

در هنگام تماس، ارتباط به صورت خودکار برقرار شده و یک پیام صوتی با این مضمون پخش می‌شود که: «شما در زیر قبه حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) قرار دارید. حاجت خود را بخواهید که انشالله برآورده خواهد شد.» سپس تماس به فضای مطهر حرم منتقل می‌شود و امکان زیارت فراهم می‌شود.

 

این سیستم قادر است در ساعت بیش از 1000 تماس دریافت کند و بدون اشغال و یا اختلالی در ارتباط خدمت‌رسانی به زائران را به نحو احسن انجام دهد.

 

شایان ذکر است خدمت زیارت از راه دور در راستای پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی در خصوص بسته بودن مشاهد مشرفه و مبارزه با شیوه ویروس کرونا صورت گرفته است.