به گزارش «کرب و بلا» کتاب «طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء» یکی از آثار فاخر در زمینه مرثیه‌سرایی فارسی در رثای خاندان پیامبر(ص) است که به قلم شاعر و ادیب دوران قاجار «میرزا محمدابراهیم جوهری» به نگارش درآمده است.

 

این کتاب به زبان فارسی و با موضوع مصائب اهل‌بیت پیامبر با تأکید ویژه بر مصیبت‌های امام حسین(ع) سالیانی مورد توجه مداحان و ذاکران اهل‌بیت‌ بوده و از زمان نگارش در سال1250ق. تاکنون بارها به چاپ رسیده است. استفاده از زبان ساده و صنایع ادبی چون براعت استهلال از ویژگی‌های تاب طوفان البکاء است.

 

طُوفان البُکاء نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سربی و سنگی به ایران، در شمارگان گسترده منتشر شد. با توجه به انتشار این اثر در سال‌های مختلف تا پایانِ دوره پهلوی اول تاکنون تلاشی برای احیاء علمی و تخصصی آن صورت نگرفته است و باوجود انتشار چندباره این اثر از 1326 تا 1390ش، با ضعف‌هایی عمده و مکرر و صرفاً با نگاهی تجاری و فارغ از تخصص از سوی ناشرین همراه بوده است.

 

بر این اساس مصطفی لعل شاطری برای نخستین بار با بررسی نسخه‌های خطی و چاپ سربی و سنگی موثقِ قابل دسترس، به ارائه متنی منسجم و کامل از طوفان البکاء پرداخته است. این اثر متشکل از دوازده مجلس و طی آن به مصائب پیامبر(ص)، حضرت زهرا (س) و امامان شیعه با تأکید بر امام حسین(ع) پرداخته است.

 

طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء با پیشگفتار «اولریش مارزلف» و «علی بوذری» در 783 صفحه و قطع وزیری، به شمارگان 1000 و به قیمت 145000 تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.