به گزارش «کرب و بلا» این تعزیه‌خوان به نام کشور در تشریح وضعیت هنر تعزیه گفت: تعزیه را می‌توان جزو آن دسته از رسانه‌هایی دانست که با گذشت زمان و رشد و توسعه تکنولوژی رسانه‌ها، تازگی خود را از دست نداده است. آنچنان‌که مخاطب ساعت‌‌ها مجذوب داستان و نمایش می‌شود از طرفی هم مردم بسیاری ممکن است در طول زندگی خود یک داستان تعزیه را ده‌ها بار ببینند؛ اما هر بار با تمام وجود آن را تماشا می‌کنند و این نکته بسیار پر اهمیتی در بطن وجودی هنر تعزیه است.

حسن بیگی در بیان ظرفیت این هنر نمایشی اسلامی گفت: تعزیه دارای ویژگی‌های بارز اعتقادی و نمایشی است که ظرفیت‌های فراوانی را به آن می‌دهد. جوامع مدیریتی بین‌المللی ارزش بیشتری برای هنر تعزیه در نظر دارد، در حالی که در کشور ما که هم‌اکنون متولی اصلی تعزیه در جهان است آنچنان ‌که باید توجهی نمی‌شود.

استاد تعزیه‌خوانی کشور در ادامه افزود: در سال‌هایی گروه‌های تعزیه‌خوان به خارج از کشور اعزام می‌شدند. کشورهایی مثل فرانسه، آمریکا، ایتالیا، آلمان، روسیه، کره جنوبی و چند کشور دیگر در دهه 70 شاهد اجرای تعزیه با تعزیه‌خوانان ایرانی بودند و این اجراهای برون‌مرزی تأثیرات بسیاری زیادی به لحاظ فرهنگی روی مردم آن کشورها داشت و به جرئت می‌توان گفت تعزیه تأثیرگذارترین هنر نمایشی دنیا روی هر انسانی با هر سن، دین و عقیده‌ای است. البته اما حدود 10 سالی است که این کار دیگر انجام نمی‌شود.

حسن بیگی به مشکلات گریبان گیر تعزیه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بانیان خیر بار سنگین مدیریت این هنر نمایشی را به دوش گرفته‌اند و سازمان‌های مربوطه از رسیدگی به آن شانه خالی کرده‌اند، سازمان‌دهی و ساماندهی تعزیه با مشکل روبه‌رو شده است.

عدم وجود جایگاه و مکانی مناسب برای اجرای تعزیه از دیگر مشکلاتی است که این استاد تعزیه به آن اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات تعزیه تهران و تعزیه‌خوانان آن نداشتن مکان مشخص است و با توجه به تعداد فراوان مخاطب این هنر نمایشی در شهری مثل تهران، نیاز به اختصاص دادن چنین مکانی به تعزیه در پایتخت ضروری است.

به گفته استاد تعزیه‌خوانی کشور با اشاره به هنر تعزیه دارای سبک‌ها و زمینه‌های گوناگونی ازجمله سبک تهران، اصفهان، آذری، مکتب استان قزوین و مکتب اراک است که هرکدام ادعای برتری نسبت به دیگری دارند، گفت این چند دستگی موجب عدم انسجام قوی میان عرصه تعزیه کشور شده است. انسجام تعزیه‌خوانان کشور در صورتی شکل‌ خواهد گرفت که مدیریتی مصمم پای کار باشد.

مجتبی حسن بیگی با ابراز خشنودی از اقدام حوزه هنری در راه‌اندازی دفتر تعزیه حوزه هنری و شورای نقالی و پرده‌خوانی این دفتر گفت: این اقدام نشان‌دهنده عزم راسخ مرکز هنرهای نمایشی این سازمان برای رسیدگی جدی به اوضاع هنر تعزیه و نقالی در کشور است.