به گزارش پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا؛حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی شب گذشته در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما با اشاره به تمهیدات اربعین حسینی، اظهار داشت: از سال گذشته پس از اتمام اربعین 96، ستاد مرکزی اربعین جلساتی تشکیل داد تا این حماسه عظیم شکل گیرد.

75 هزار زائر حسینی از کشورهای مختلف وارد ایران شدند 

وی به اهمیت نام‌نویسی از زائران حسینی و صدور روادید زائران اشاره کرد و گفت: امسال بر خلاف سال گذشته که 12 دفتر اقدام به صدور روادید می‌کردند، این دفاتر به بیش از 20 دفتر افزایش یافت. همچنین مراکز پلیس+10 تهران نیز هم‌زمان با صدور گذرنامه اقدام به صدور ویزا نیز کردند.

ذوالفقاری با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 800 هزار ایرانی در سامانه سماح نام‌‌نویسی کردند، افزود: امسال نزدیک 50 هزار نفر اتباع افغانستانی مقیم ایران برای حضور در حماسه اربعین نام‌نویسی کردند. همچنین حدود 75 هزار نفر از مرزها از کشورهای مختلف وارد ایران شدند تا به پیاده‌روی اربعین مشرف شوند.

13.JPG

2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند/ حدود 20 هزار نفر در انتظار صدور ویزا هستند

وی با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، گفت: تاکنون حدود یک میلیون و 700 هزار زائر از ایران وارد خاک عراق شدند که 61 درصد از مرز مهران، 22 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز  چذابه و 4 درصد به صورت هوایی به راهپیمایی اربعین مشرف شده‌اند.

ذوالفقاری با بیان اینکه از یک‌شنبه روند بازگشت زائران اربعین بیشتر می‌شود، افزود: حدود 20 هزار نفر در انتظار صدور ویزا هستند که 4 هزار نفر از آن‌ها اتباع خارجی هستند که روند صدور آن‌ها نهایت تا 48 ساعت پس از تحویل مدارک صادر می‌شود.

 بیش از 220 هزار زائران در یک روز از مرز مهران عبور کردند/ روزهایی که بازگشت زائران اربعین به اوج می‌رسد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه با اشاره به عدم بازگشایی مرز خسروی، خاطر نشان کرد: دولت عراق به دلیل عدم امکان امنیت در مرز خسروی بازگشایی نشد. البته برخی از زائران عراقی از این مرز عبور می‌کنند اما ما در مرز خسروی تردد زائران اربعین را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بالغ بر 90 گیت در مرز مهران داریم، افزود: بیش از 220 هزار زائران در یک روز از مرز مهران عبور کردند که عملیات بازگشت از روز اربعین و یک روز پس از اربعین به اوج خود می‌رسد.

کاهش‌ گیت‌های عراقی برای نظارت بیشتر موجب ترافیک در مرز مهران شد

ذوالفقاری با اشاره به دلایل ازدحام جمعیت در زمان رفتن زائران اربعین به عراق در مرز مهران، گفت: دولت عراق در زمان رفتن زائران اربعین تعداد گیت‌های خود را به منظور نظارت و امنیت بیشتر، کاهش داد به همین دلیل شاهد ازدحام جمعیت در مرز مهران بودیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه فراهم شدن زیرساخت‌ها برای رفاه بیشتر زائران حسینی، خاطر نشان کرد: امسال در زمان حضور زائران طوفانی در ایلام رخ داد که با کمک مردم و دستگاه‌ها زائران اسکان داده شدند و مشکلی ایجاد نشد. همچنین اتوبوس‌هایی که عبور موقت به سمت عراق شدند با مشکلاتی همراه بود.

افزایش 10 برابری کاپوتاژ ماشین‌ها نسبت به سال گذشته/ حدود 5 هزار ماشین ایرانی در ایام اربعین کاپوتاژ شد

وی با اشاره به اینکه گمرگ اجازه صدور مجوز برای کاپوتاژ می‌دهد که سال گذشته 492 دستگاه عبور موقت شدند، گفت: امسال 2 هزار و 911 سواری و 2 هزار و 50 اتوبوس کاپوتاژ شدند که این تعداد زیاد به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های عراق موجب ترافیک سنگین شد.

ذوالفقاری به مشکل تأمین ارز زائران اربعین اشاره کرد و افزود: در عراق ارز تأمین شد که باید در کشور عراق به مردم داده می‌شد. مسؤولان بانک مرکزی و بانک ملی اعلام کردند که این ارز تأمین شده و قرار است به زائران تخصیص یابد اما زیرساخت‌ها شاید برای توزیع ارز بین زائران به خوبی ایجاد نشده بود.

187 هزار زائر اربعین برای دریافت ارز ثبت‌نام کردند

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما تمامی امکانات را برای توزیع ارز هماهنگ کردیم، گفت: در روزهای نخست صحنه‌های ناخوشایندی در عراق شاهد بودیم اما طبق آخرین آمار 187 هزار نفر برای دریافت ارز ثبت‌نام کردند که 120 هزار نفر این ارز را دریافت کردند و هم‌اکنون وضعیت تخصیص ارز عادی است.