به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی امام حسین علیه‌السلام کرب‌وبلا، لاله افتخاری عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه شاهد در نشست هم‌اندیشی «اربعین تجلی‌گاه آموزه‌های قرآن»،که به همت معاونت قرآن و عترت برگزار شد با تاکید بر اینکه باید چکیده این نشست‌ها در قالب کتاب‌هایی در معرض تمام مسلمانان جهان قرار بگیرد، گفت: در پیاده‌روی و همایش بزرگ اربعین، نه تنها مسلمانان، مسیحیان و حتی بودائیان موکب دارند، حتی گروه‌های مخالف نظام و اسلام و شیعه نیز برای گونه‌شناسی و هویت‌شناسی این حرکت عظیم مردمی می‌آیند و اگر این حرکت را عمق نبخشیم، آن‌ها در جهت کتمان یا تغییر یا به انحراف کشاندن این حرکت عظیم، گام برمی‌دارند.

وی ادامه داد: این حرکت باید بین نخبگان جهان اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان تعمیق پیدا کند و از طریق آن‌ها به دیگر مردم جهان انتشار یابد. این یک حرکت جهانی است که همه باید در آن سهیم باشند. در قالب میراث معنوی اربعین نشست‌هایی برگزار می‌شود و این حرکت در ایران و کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت.

این استادیار دانشگاه شاهد با طرح بحث «اربعین و تطبیق قیام سیدالشهداء (ع) با آیات قرآن»، گفت: عاشورا و اربعین، تجلی‌گاه توجه به حدیث ثقلین است. در این زمینه چند محور نقش قرآن در جریان نهضت عاشورا و اربعین حسین، مبانی قرآنی این نهضت و پیاده‌روی اربعین، جایگاه کلام خدا در زندگی سیدالشهداء (ع) و خانواده ایشان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

استادیار دانشگاه شاهد با طرح بحث «اربعین و تطبیق قیام سیدالشهداء (ع) با آیات قرآن»، گفت: عاشورا و اربعین، تجلی‌گاه توجه به حدیث ثقلین است. در این زمینه چند محور نقش قرآن در جریان نهضت عاشورا و اربعین حسین، مبانی قرآنی این نهضت و پیاده‌روی اربعین، جایگاه کلام خدا در زندگی سیدالشهداء (ع) و خانواده ایشان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 وی افزود: باید ببینیم آیا نهضت امام حسین (ع) جایگاه قرآنی داشت یا نه؟ قبل از عاشورا آن حضرت از بیعت با یزید ممانعت کردند که این کار در واقع عمل به آیه شریفه قرآن است. تمام مسیر حرکت حضرت از مدینه به مکه و در ادامه به سمت کربلا، حرکت احیاگر و آگاهی‌بخش مطابق با آیات قرآن کریم است. گفتار و کردار حضرت در شب و روز عاشورا و حتی وقتی امام، مسلم را برای اطمینان از پایبندی به عهد کوفیان به آنجا فرستاد، همه مبانی قرآنی داشتند.

افتخاری با تاکید بر اینکه عاشورا بازشناسی عهد ایمان از کافران است اظهار داشت: حرکت حُر در کربلا و پذیرش توبه او از سوی امام هم مبنای قرآنی دارد. اقتدار، کاروان‌سالاری و حرکت بصیرت‌بخش حضرت زینب (س) پس از عاشورا هم مصداق آیات بسیاری در قرآن است. کربلا عرصه ارائه تمام‌قد حق و عدالت در برابر باطل است و آیات قرآن در آنجا تجلی پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: زنان خاندان امام حسین (ع) و حتی خادمه آن خانواده تربیت قرآنی داشتند، پس طبیعی است خطبه‌ها و فرمایشات آن‌ها مبنای قرآنی داشته باشد. هر کدام از خطبه‌ها یا فرمایشات اشاره به بخشی از یک فراز یا تمام فراز یا محتوای یک آیه دارند. در سیره پیامبر (ص)، پیوسته تبلیغ قبل از تیغ است. ابتدا آگاهی‌بخشی و بصیرت‌بخشی است. حرکت امام حسین (ع) هم در ادامه حرکت جدشان و امیرالمومنین (ع) است. درس اربعین، درس ولی‌شناسی و امام‌شناسی است.